Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 mei 2017

Maatregelen zorgen voor verkeersinfarct op Rijnsburgerweg

OEGSTGEEST / RIJNSBURG > Het gemotoriseerd verkeer op de Rijnsburgerweg en Rijnzichtweg west (tussen A44 en Rijnsburg) neemt enorm toe. Alle verkeersmodellen wijzen dit uit, maar toch adviseert het bureau Goudappel Coffeng om een rijstrook weg te halen op de Rijnsburgerweg.

De Rijnsburgerweg wordt dus gehalveerd vanaf Rijnsburg richting Oegstgeest. Ook de verkeerslichten blijven staat en deze worden niet vervangen door rotondes, die het verkeer veel sneller kunnen afwikkelen. Dit ondanks het feit, dat een ambtenaar vorige week tijdens een openbare vergadering toegaf, dat er vanwege de doorstroming van het verkeer door de rotondes in Rijnsburg opstoppingen komen voor de stoplichten.

Joost Verhoeven van Goudappel Coffeng liet weten, dat het weghalen van een rijstrook voor auto's en vrachtverkeer zorgt voor ,,meer ruimte voor de fiets. Er is minder asfalt voor de auto, maar wel genoeg.'' Op de vraag wat er moet gebeuren als een auto pech krijgt, was de reactie, dat die auto dan maar op het fietspad gedrukt moet worden. Een meervoudige aanrijding op een eenbaans Rijnsburgerweg zal echter zorgen voor een volledige verkeersinfarct. Ook de Rijnzichtweg west wordt aangepakt; na de werkzaamheden kunnen de omwonenden parkeren aan een 'ventweg', waar fietsers en voetgangers in feite voorrang krijgen.

Kruispunten worden geen rotondes, zo vindt Verhoeven. ,,Rotondes zijn heel vaak een heel goede oplossing. Automatisch rijd je heel langzaam er naar toe en rotondes kunnen veel verkeer verwerken. Maar een kleine veilige rotonde kan het verkeer niet aan. Een grotere rotonde, met een strookje erbij, kunnen we niet veilig krijgen voor fietsers. Dus komen we terug op verkeerslichten.'' En door die verkeerslichten kunnen automobilisten nog verder gepest worden, zo blijkt. ,,Het openbaar vervoer kan een zetje meekrijgen zodat ze het groen kunnen halen. Fietsers kunnen ook extra groen krijgen.'' Dit soort maatregelen zorgt voor een verdere opstopping van het verkeer. Wel wordt de linksafstrook op de Rijnzichtweg naar de wijk Nieuw Rhijngeest iets langer, zodat meer auto's de gelegenheid krijgen om het groene licht te kunnen halen.

Het ontwerp van Goudappel Coffeng is gebaseerd op de aanleg van een tweede ontsluitingsweg van de wijk Nieuw Rhijngeest. Maar die tweede ontsluitingsweg is nog lang niet gelegaliseerd. Op dit moment is er alleen een bouwweg, die door aannemers gebruikt mag worden. Als een daadwerkelijke tweede ontsluiting van Nieuw Rhijngeest uiteindelijk toch niet haalbaar blijkt te zijn, of nog jaren gaat duren, net als de brug bij de wijk Poelgeest, dan zullen de automobilisten tussen Oegstgeest en Rijnsburg nog jarenlang lijden onder de wegversmallings- en verkeerslichtenmaatregelen. Op 12 juni wordt een bewonersavond georganiseerd.


Joep Derksen