OEGSTGEEST / RIJNSBURG
> Het gemotoriseerd verkeer op de Rijnsburgerweg en Rijnzichtweg
west (tussen A44 en Rijnsburg) neemt enorm toe. Alle verkeersmodellen
wijzen dit uit, maar toch adviseert het bureau Goudappel Coffeng om
een rijstrook weg te halen op de Rijnsburgerweg.
De Rijnsburgerweg wordt
dus gehalveerd vanaf Rijnsburg richting Oegstgeest. Ook de
verkeerslichten blijven staat en deze worden niet vervangen door
rotondes, die het verkeer veel sneller kunnen afwikkelen. Dit ondanks
het feit, dat een ambtenaar vorige week tijdens een openbare
vergadering toegaf, dat er vanwege de doorstroming van het verkeer
door de rotondes in Rijnsburg opstoppingen komen voor de stoplichten.
Joost Verhoeven van
Goudappel Coffeng liet weten, dat het weghalen van een rijstrook voor
auto's en vrachtverkeer zorgt voor ,,meer ruimte voor de fiets. Er is
minder asfalt voor de auto, maar wel genoeg.'' Op de vraag wat er
moet gebeuren als een auto pech krijgt, was de reactie, dat die auto
dan maar op het fietspad gedrukt moet worden. Een meervoudige
aanrijding op een eenbaans Rijnsburgerweg zal echter zorgen voor een
volledige verkeersinfarct. Ook de Rijnzichtweg west wordt aangepakt;
na de werkzaamheden kunnen de omwonenden parkeren aan een 'ventweg',
waar fietsers en voetgangers in feite voorrang krijgen.
Kruispunten worden geen
rotondes, zo vindt Verhoeven. ,,Rotondes zijn heel vaak een heel
goede oplossing. Automatisch rijd je heel langzaam er naar toe en
rotondes kunnen veel verkeer verwerken. Maar een kleine veilige
rotonde kan het verkeer niet aan. Een grotere rotonde, met een
strookje erbij, kunnen we niet veilig krijgen voor fietsers. Dus
komen we terug op verkeerslichten.'' En door die verkeerslichten
kunnen automobilisten nog verder gepest worden, zo blijkt. ,,Het
openbaar vervoer kan een zetje meekrijgen zodat ze het groen kunnen
halen. Fietsers kunnen ook extra groen krijgen.'' Dit soort
maatregelen zorgt voor een verdere opstopping van het verkeer. Wel
wordt de linksafstrook op de Rijnzichtweg naar de wijk Nieuw
Rhijngeest iets langer, zodat meer auto's de gelegenheid krijgen om
het groene licht te kunnen halen.
Het ontwerp van Goudappel
Coffeng is gebaseerd op de aanleg van een tweede ontsluitingsweg van
de wijk Nieuw Rhijngeest. Maar die tweede ontsluitingsweg is nog lang
niet gelegaliseerd. Op dit moment is er alleen een bouwweg, die door
aannemers gebruikt mag worden. Als een daadwerkelijke tweede
ontsluiting van Nieuw Rhijngeest uiteindelijk toch niet haalbaar
blijkt te zijn, of nog jaren gaat duren, net als de brug bij de wijk
Poelgeest, dan zullen de automobilisten tussen Oegstgeest en
Rijnsburg nog jarenlang lijden onder de wegversmallings- en
verkeerslichtenmaatregelen. Op 12 juni wordt een bewonersavond
georganiseerd.
Joep Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home