KAAG
EN BRAASSEM – Het onderzoeksbureau Ligtermoet en Partners heeft een
onderzoek gedaan naar de knelpunten van het wegennetwerk, op het
moment dat er landbouwverkeer overheen rijdt. Voor tientallen wegen
blijkt, dat er nog heel wat aan te verbeteren valt, maar het
onderzoeksbureau adviseert om eerst te beginnen met het oplossen van
vier knelpunten. Later kunnen meerdere wegen worden aangepakt, maar
of en hoe dat gebeurt hangt af van de gemeenteraad. De raadsleden
worden op 6 september tijdens een werkavond geïnformeerd over dit
onderzoeksrapport.
Joep
Derksen
Volgens
het onderzoek blijken er in deze gemeente veel lokale knelpunten te
zijn. Dan gaat het om landbouwvoertuigen
die over smalle wegen moeten rijden, om bij bedrijven te kunnen
komen. Het leidt tot gevaarlijke situaties, met (bijna-)ongelukken
tot gevolg. Dat er geen landbouwverkeer op de N207 mag rijden, helpt
ook niet mee, zo blijkt uit het onderzoek: ,,Het is volstrekt
duidelijk dat een beslissing om op het noordelijke stuk van de N207
geen landbouwvoertuigen toe te staan, grote belasting betekent voor
de omliggende wegen. De gemeente zal zich in de discussie over dit
project dan ook sterk moeten maken voor een betere oplossing'', zo
luidt het advies.
In
het rapport komen tientallen wegen aan de orde, zoals de Vriezenweg
tussen N207 en Herenweg: ,,Smal en druk en wordt nog drukker door
aanpassingen N207''. Of de Zuidweg / Pastoor vd Plaatstraat, tunnel
N445: ,,Het viaduct is te laag; daardoor moet hoog verkeer via een
slingerroute rijden en dat is gevaarlijk en lastig.'' Volgens het
onderzoeksbureau zorgen de stoppende bussen bij de Paardebrug in
rijpwetering ook voor overlast: ,,Opdraaien op de Oud Adeselaan is
dan onmogelijk.''
Het
advies, dat de gemeenteraadsleden krijgen, is om de volgende wegen
aan te pakken. De Vriezenweg tussen N207 en Herenweg: ,,Gezien de te
verwachten verandering is het bijna verplicht om naar dit knelpunt te
kijken.'' Ook de Herenweg Rijnsaterwoude, tussen de brug en N207 moet
op de schop: ,,Het is hier druk met landbouwverkeer én
schoolkinderen.'' Mogelijk moeten de bomen langs de weg verdwijnen om
meer ruimte te geven aan het verkeer.
Ook
de Paardebrug in Rijpwetering moet worden aangepakt. Aan de stoppende
bus kan niet veel gedaan worden, maar wellicht kunnen onhandig
geparkeerde auto's een verlichting brengen, zo hoopt het
adviesbureau. Bij
het invoegen op de Hofdijk / Bospad op de N446 is er door de bomen
een slecht zicht naar het noorden toe. Doordat auto's er te hard
rijden, is dit volgens het onderzoeksbureau 'een gevaarlijke
kruising'. Het advies luidt dan ook: ,,Een
ongeregelde oversteek bij een bocht van een 80km-weg voldoet per
definitie niet aan de normen. Dat betekent dat er zo veel mogelijk
gedaan moet worden.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home