Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 augustus 2017

Lijsttrekker Nick van Egmond wil negen zetels

KAAG EN BRAASSEM – Hij is nog geen gemeenteraadslid geweest, maar nu al bestormt Nick van Egmond de lokale politieke top. Hij is namelijk vorige week benoemd als lijsttrekker van D66 en wil tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 hoge ogen scoren. Maar wie is deze 21-jarige lijsttrekker, die de opvolger wordt van de huidige fractievoorzitter Esther Loos?

Joep Derksen

Tot de gemeenteraadsverkiezingen blijft Loos de fractievoorzitter van D66, maar ze had zich niet kandidaat gesteld voor de positie van lijsttrekker. Ze was niet bereikbaar voor commentaar, waar het ging om de vraag waarom ze zich geen kandidaat had gesteld. Van Egmond bleek zich als enige kandidaat te hebben gesteld voor het lijsttrekkersschap en hij werd tijdens de ledenvergadering van zijn partij dan ook met algemene stemmen gekozen.

Van Egmond's carriere gaat dus als een raket omhoog; op dit moment is hij 'slechts' inwonerraadslid en is nog geen minuut gemeenteraadslid geweest. Maar dat gaat na de gemeenteraadsverkiezingen hoogstwaarschijnlijk wel veranderen. ,,Het gaat inderdaad allemaal vrij snel'', zo laat de lijsttrekker weten, die afgelopen maandag zijn 21ste verjaardag vierde. ,,Maar ik loop nu al bijna vier jaar mee in de lokale politiek en het het reilen en zeilen van de raad meegekregen.''

Van Egmond studeerde een half jaar politicologie, maar stapte daarna over naar de studie Bestuurskunde. Naast zijn studie zal hij de komende jaren veel werk moeten verstouwen in de politiek. Hoe wil hij bijdragen aan de toekomst van de gemeente Kaag en Braassem? ,,Op dit moment staat Kaag en Braassem voor een aantal uitdagingen. De inwonerparticipatie loopt niet lekker en daarom heb ik een initiatiefvoorstel gemaakt, zodat we met de inwoners tot een concrete uitwerking kunnen komen. Je kunt in de politiek heel lang om iets heen draaien, maar je moet uiteindelijk gewoon wat doen.'' Hij vervolgt: ,,Dat de duurzaamheidsambities gevolgen zal hebben voor het open landschap moeten we erkennen. We willen gaan voor een zo goed mogelijke inpassing. Liever een half open landschap, dan een ondergelopen landschap.''

En welk zetelaantal wil Van Egmond halen? ,,De vorige keer zeiden we gekscherend, dat we 21 zetels en een wethouder wilden halen. Maar we zijn volgend jaar tevreden met alles hoger dan ons huidige zetelaantal van drie raadsleden. Ik wil de partij minimaal laten groeien; of het nu vier of negen zetels worden.'' Komt de aanstelling van Van Egmond niet te vroeg? Hij is immers nog niet eens raadslid gewest? ,,Ik heb bijna vier jaar meegedraaid met het behandelen van stukken en het de partij voorzien van ideeën. In het forum ben ik woordvoerder geweest; het enige dat ik niet gedaan heb, is mijn hand opsteken bij het stemmen. Ik heb het vermoeden, dat me dat wel lukt.''


Wil Van Egmond dan ook volgend jaar wethouder worden? ,,Dat zou mooi zijn, maar het is niet mijn ambitie. Ik wil de partijleider worden en later fractievoorzitter. Ik heb de komende periode geen ambities voor het wethouderschap.''