LEIDEN – De proef van de
gemeente Leiden om via WhatsApp beter te communiceren met haar inwoners, lijkt
helemaal gelukt. Dat tonen in ieder geval de tussentijdse resultaten aan. Honderden
inwoners hebben via 06 3069 6384 al een appberichtje verstuurd, waardoor kleine
en grotere ongemakken (snel) verholpen zijn.
De Leidse WhatsApp is
geschikt voor het beantwoorden van korte en duidelijke vragen, die tijdens
kantooruren door de ambtenaren behandeld worden. Vragen van inwoners gingen
over allerlei verschillende onderwerpen: klachten over troep in de openbare
ruimte, wegwerkzaamheden, parkeren of hoe je jezelf moet uitschrijven bij de
gemeente Leiden. Een inwoner wilde ook graag weten, hoe hij bezwaar kon maken
tegen een opgelegde parkeerboete.
Niet iedere vraag of
probleem kon direct naar alle tevredenheid beantwoord of opgelost worden, maar
de inwoners blijken het systeem een 8 als klantwaardering te geven. Een
gemeentelijk woordvoerder somt enkele successen op: ,, Er kwam een app dat de
parkeerapp niet goed werkte. Dit was binnen 2 minuten opgelost. In de Da
Costastraat was een ondergrondse container defect. Toen de inwoner hierover
appte is dit direct opgelost en kon de klant zijn afval weer kwijt.’’
Een andere inwoner was
zijn pincode vergeten voor het bezoekersparkeren. Via de app werd hij door het
programma geloodst zodat hij direct een nieuwe pincode had en zijn bezoek kon
aanmelden. Ook waren er veel mensen, die een afspraak op het gemeentehuis
wilden annuleren. Dat werd ‘á la minuut’ geregeld.
Wat maakt deze WhatsApp
zoveel beter dan andere communicatiemiddelen met de inwoners? In de gemeente
Teylingen is er bijvoorbeeld een app genaamd Fixi. De woordvoerder: ,,De
gemeente Leiden heeft voor WhatsApp als extra dienstverleningskanaal gekozen
omdat onze visie is dat we de kanalen willen inzetten die door de inwoners het
meest gebruikt worden. Daarnaast is WhatsApp laagdrempelig, makkelijk, snel en klanten
kunnen hun vraag op elk moment van de dag stellen. Over alle onderwerpen waar
de gemeente zich mee bezighoudt en daarnaast kunnen inwoners meldingen doen
over zaken in de openbare ruimte. In tegenstelling tot Fixi. dat alleen bedoeld
is om meldingen in de openbare ruimte te
doen. WhatsApp is dus voor veel meer onderwerpen te gebruiken.’’
Tot nu toe heeft de
gemeente Leiden 4176 berichten via WhatsApp ontvangen, van in totaal 924
verschillende mensen. Dat is gemiddeld zeventig berichten per werkdag, terwijl
de gemeente gerekend had op zo’n 25 appjes per dag. De woordvoerder: ,,Op basis
van de cijfers over de eerste maanden verwachten we aan het eind van het jaar
rond de 16.000 appjes te hebben gehad met vragen en meldingen etc. Het aantal
unieke gebruikers zal ook stijgen. In 92% van de gevallen worden vragen binnen
twee uur behandeld.
Wethouder
Yvonne van Delft is tevreden met deze resultaten: ,,Wij vinden het belangrijk
dat de gemeente makkelijk te bereiken is voor onze inwoners. WhatsApp is een
applicatie die dit mogelijk maakt. Ik ben blij dat inwoners ons nu ook gewoon
een appje kunnen sturen.” Rond de vakantieperiode besluit het college van
burgemeester en wethouders of deze Whatsapp een blijvertje is.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home