Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 juli 2019

Toon en Nel Koek – Olijerhoek vieren 60ste trouwdag


,,We stonden altijd klaar voor onze neefjes en nichtjes’’

KAAG EN BRAASSEM – Het had maar weinig gescheeld, of Toon en Nel waren nooit getrouwd geweest. Toon (85) was namelijk bevriend met Nel’s broer en was een paar keer uit geweest met Nel’s zusje. Maar het liefst wilde hij wel eens gaan dansen met Nel zelf en zij bleek daar ook wel oren naar te hebben. Zes decennia later vierden ze donderdag 20 juni het feit, dat ze zestig jaar getrouwd zijn.

Toon’s wieg stond in Warmond en Nel (84) werd in Oud Ade geboren; beiden woonden aan het Vennemeer. Beiden waren ze van kind af aan al actief. Toon verdiende een paar centen bij met het verkopen van wormen aan vissers, om later zijn vader te helpen op een binnenvaartschip. Daarna werkte hij veertig jaar als elektriciën. Nel spaarde van haar eerste salaris een rijksdaalder per week, waarbij ze de rest van haar geld (8 gulden) aan haar moeder gaf.

De gedachten gaan terug naar de tijd, dat ze elkaar leerden kennen. Nel lacht: ,,Ik kende hem nog niet zo goed, omdat ik nooit thuis was. Maar hij bracht mijn zusje ’s avonds een keer thuis en vroeg toen: ‘Is Nel alleen?’ Toon grijpt in: ,,Schrijf dat maar niet op, anders krijg ik gedonder met mijn schoonzus!’’ De eerste zoen vond plaats na het dansen bij de Kastelein aan de Hooglandse Kerkgracht. Het jonge stel kreeg de zegen van Nel’s ouders, maar haar moeder stelde één harde voorwaarde: ,,We mochten maar tien minuten vrijen.’’

Of Toon op zijn knieën ging om Nel ten huwelijk te vragen: dat is nog altijd de vraag: ,,Tegenwoordig gaan ze naar het buitenland om dat te doen, maar toen had je een poos verkering en dan ging je trouwen.’’ Toon kijkt naar Nel en zegt: ,,Ze was en is een lieve meid, knap en een harde werkster.’’ Kinderen zijn er niet gekomen, maar de neefjes en nichtjes dragen Nel en Toon op handen. Altijd stonden ze voor hun familieleden klaar. Niet voor niets komen bij de viering van hun 60-jarig huwelijksfeest bijna honderd mensen om het echtpaar in het zonnetje te zetten.

Het zijn mooie jaren geweest: ,,We hebben er van genoten en alles gedaan, wat God verboden heeft. Als er eens wat gebeurt, zeggen we: ‘Er zijn zoveel ergere dingen’. We staan positief in het leven.’’ Nel werkte van haar 13de tot haar 80ste; toen greep Toon in. ,,Schei nou eens uit met werken, want dan kan ik ook nog van je genieten!’’ Samen gaan ze nog regelmatig op vakantie of nemen deel aan een Rijncruise. Maar ze blijven klaar staan voor een ander. Nel: ,,Als ik iemand ken, die een eenzame kerst heeft, nodig ik haar uit, want op deze dagen moet niemand alleen zitten.’’
De burgemeester wordt verwelkomd met een warme ontvangst. Ze sluiten het interview af met een tip voor pasgetrouwde stellen: ,,Leid een normaal leven; het gaat er om dat je evenveel geeft als neemt.’’