Minder parkeerplaatsen, meer huizen
STREEK - Met meer hoogbouw minder parkeerplekken en kleinere woningen, kunnen er tienduizenden huizen extra gebouwd worden. Dat staat in een door de Provincie Zuid-Holland uitgebrachte ‘QuickScan planoptimalisatie suburbane plannen’.
In de meeste gemeenten moet per nieuwbouwhuis 1,5 parkeerplek gerealiseerd worden. Die norm kan volgens de provincie omlaag. ,,Slechts 22% van de huishoudens in Nederland heeft meer dan één auto. Wie wel een tweede auto heeft, geeft aan bij aanwezigheid van deze deelauto’s en elektrische fietsen geen tweede auto meer nodig te hebben. 61% van de mensen werkt op elektrische fietsafstand (15km) van huis.’’
Gemiddeld worden er 35 woningen per hectare gebouwd. ,,Dat is zonde in een omgeving met schaarse ruimte en een groeiende woonvraag van kleinere huishoudens. Als in plaats van een eengezinswoning, een beneden-bovenwoning of drie appartementen worden gebouwd, worden in dezelfde tijd twee of drie keer zo veel woningen gebouwd.’’ Volgens het onderzoek kan de ‘dorpse kwaliteit’ behouden worden: ,,in combinatie met 4 of 5 laags bouw, door de bovenste verdiepingen wat terug te leggen.’’ Door de huizen verschillende kleuren te geven en andere soorten voorgevels, wordt het uiterlijk verfraaid, aldus de provincie.
De tuintjes bij de huizen kunnen verdwijnen. ,,In plaats van zij- en voortuinen komen er op de koppen van de blokken 4 laags appartementen. Door parkeren te concentreren aan de rand, kunnen de straten smaller en minder autogedomineerd of zelfs autoarm worden.’’ In de hele provincie zou een dergelijke bouwintensiteit ,,90.000 woningen extra’’ kunnen opleveren. ,,Bij meer appartementen, rug-aan-rug woningen en meer sociale woningbouw is nog extra verdichting mogelijk. Al zou het maar bij 1/3 van de plannen realiseerbaar zijn, dan levert dit nog steeds 30.000 woningen extra op. Dat zijn toch weer drie VINEX-wijken die niet gebouwd hoeven worden.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home