Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2020

Column

Beeldenstorm

De oorsprong van de beeldenstorm, die over ons land raast, is niet alleen ingegeven door edelmoedigheid: ook afgunst ligt hieraan ten grondslag. De slappe reactie van de overheid op het neerhalen van beelden stimuleert deze vandalen alleen maar om nog verder te gaan in hun destructieve gedrag. Iedereen, die op deze aarde geboren wordt, heeft als kind hoge verwachtingen over de eigen toekomst en kunnen. Sommigen beseffen al op jonge leeftijd, dat er geen florissant leven in zit. Anderen blijven tot hun dood proberen om een beter leven te realiseren; voor zichzelf en anderen.

En dan zijn er degenen, die het falen van hun eigen succes wijten aan de schuld van anderen. Of het nu gaat om de leidinggevenden in de bedrijven (,,Allemaal blanke mannen’’), de huidige samenleving (,,Doorspekt van racisme’’) of gebeurtenissen, die honderden jaren geleden hebben plaatsgevonden (,,Mijn betovergrootmoeder was slaaf en daar heb ik nu nog steeds last van’’). Zelf kom ik uit Twente; onlangs ging ik mijn rijbewijs verlengen en werd me verteld, dat ik met mijn rijbewijs B ook op een tractor kon rijden: ,,Net zoals je vroeger in jouw jeugd deed.’’ Alsof iedereen die achter Amersfoort woont, alleen maar op trekkers rondrijdt. Ik lachte er om en er was geen haar op mijn hoofd, die dacht dat het tijd was om het ene of andere beeld omver te trekken.

De huidige beeldenstorm is het resultaat van de jarenlange bestuurlijke houding: ,,We zijn voor vrijheid van meningsuiting, zolang je maar niemand beledigd.’’ Maar wat je ook zegt; er is altijd wel iemand die zich beledigd voelt. Het recht om de eigen mening uit te spreken, moet absoluut zijn. Zijn de helden uit het verleden dan allemaal engelen? Nee, natuurlijk niet. Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen. Nu weten we, dat slavernij fout is, maar dat verdoezelen door beelden kapot te maken en zo te proberen de geschiedenis te herschrijven, is een kapitale fout. Het wordt tijd, dat de beeldenomvertrekkers zich dat realiseren. Tegen het vernielen van symbolen moeten we hard optreden. De overheid, die daarin verzaakt, zorgt ervoor dat de negatievelingen doorgaan, ten koste van onze nu nog vreedzame samenleving.