Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 februari 2022

Op audiëntie om documenten te mogen lezen

OEGSTGEEST – Wanneer ambtelijke stukken mogelijk geheim verklaard moeten worden, kunnen gemeenteraadsleden deze inzien, maar hiervoor moeten ze wel naar het gemeentehuis komen. Gemeenteraadslid Vos (D66) baalt hiervan, zo liet hij vorige week weten.

Vos: “Het is een irritatiepunt, dat ik al langer heb. Waarom moet ik naar het gemeentehuis komen als ik het stuk wil inzien, als er geen geheimhouding op ligt?” Hij noemde een voorbeeld over een document, waarvoor hij naar het gemeentehuis is gekomen. “Daar zitten vijf bijlages bij, in totaal is het een halve centimeter papier. Het is niet te bestuderen als je daar zit. Waarom krijgen we dit soort stukken niet gewoon digitaal toegestuurd? En als die documenten niet geheim zijn; waarom moet ik dan naar het gemeentehuis komen. Dat kost tijd, het is onhandig, irritant en het lijkt een beetje de default van de organisatie te zijn, af en toe. Waarom is dat?”

Een echt antwoord op zijn vraag kreeg Vos niet. Burgemeester Emile Jaensch stelde: “Het lijkt me goed om hier binnenkort in het presidium over terug te komen, wat het proces is hoe we stukken, die soms vertrouwelijk zijn, bij u aanleveren.”