Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 mei 2024

Voor de verandering

Samenwerken is een kwestie van samen werken. Ook wanneer een bedrijf een nieuwe groeifase doormaakt, is het goed om bestaande relaties mee te nemen in die groei. De man, die dat als geen ander begrijpt, is Frans Klok, mede-eigenaar van StarKozijn Katwijk.

Op 1 april opent de prachtige nieuwe showroom van StarKozijn voor het eerst haar deuren aan de Trappenberglaan 24 in Rijnsburg. Dit moment markeert een nieuwe fase voor het bedrijf, dat al 35 jaar bestaat. Maar liefst 500 m2 aan showroom, waar alle producten van StarKozijn in getoond worden. In totaal beslaat het fonkelnieuwe, gasloze, pand ruim 1.800 m2, inclusief de werkplaats en het kantoor.

Frans: “Met een nieuw pand komt ook de nieuwe visie op de toekomst. Ons doel is niet om een groot bedrijf te worden. Maar om gespecialiseerd te blijven en om mee te gaan met de nieuwe onderdelen van deze tijd. We maken gebruik van automatische afzuigsystemen, zodra er een houtbewerkingsmachine aangezet wordt. Dat is ook fijner en veiliger voor de medewerkers.

in de nieuwe showroom staan alle kozijnen met hun vernieuwde profielen zoals ze dit moment geproduceerd worden.

Nuchter

De hamvraag is natuurlijk; ‘Veranderen, is dat een noodzaak of een keuze?’ Frans: “Ik ben er zelf heel nuchter in. ik vind het een keuze, omdat je er zelf bij bent. Als de noodzaak zou zijn, zou ik met de rug tegen de muur staan en zou er geen andere weg zijn.” Hij is even stil en vervolgt: “Aan de andere kant weet je ook dat je die stap moet zetten, omdat je mee moet blijven doen. Veranderen houdt in feite in, dat je op een bepaalde manier moet groeien. Dat groeien houdt niet per definitie in, dat jouw bedrijf groter moet worden. Veranderen kan ook betekenen de komst van andere typen klanten.”

StarKozijn heeft in feite drie afdelingen: “Mijn zus Johanneke is verantwoordelijk voor kunststof kozijnen, dakkapellen en gevelbekleding voor particulieren. Mijn broer Nathanaël heeft de verantwoording over de houten kozijnen, binnendeuren en voordeuren, dus alles wat met hout te maken heeft. Zelf bedien ik de grote vaste klanten, zoals Dunavie, MeerWonen, Portaal, Hervormde Gemeente Katwijk”

Met de uitbreiding van de showroom groeien ook andere faciliterende bedrijven mee, zoals BB Dienstverlening, die wekelijks ervoor zorgt dat het kantoor en de huidige showroom weer spic en span is. Frans kwam twee jaar geleden met BB Dienstverlening eigenaar John Mijnders in contact. “Tot die tijd maakten de zussen van mijn moeder altijd het kantoor en de showroom schoon. Maar ja, zij werden ook een dagje ouder. Ze kwamen trouw elke maandagochtend, maar je kon ze er natuurlijk niet op vastpinnen. De zaak van mijn broer, Connect Bouw was gevestigd naast het pand van John. Ik liep een keer bij hem binnen en sindsdien verzorgt BB Dienstverlening iedere maandagochtend de schoonmaak van ons gebouw. In het nieuwe pand hebben ze ook al de vloeren gereinigd en zorgen ze voor de glasbewassing.”

Spaanders

Het contact tussen de beide mannen klikte vanaf het begin. “John reageert snel, hij is goed bereikbaar en zijn mensen doen, wat John met je afspreekt. Dat is een zakelijke houding, die wij zelf ook hebben richting onze klanten.” Waar gewerkt wordt, vallen wel eens spaanders (een variant van het aloude spreekwoord). Maar als er eens iets gebeurt, wordt het ook direct opgelost, is de ervaring van Frans. “Zo viel er een keer een bakje koffie op ons kleed. Niets dramatisch, maar er werd direct een reinigingsmachine gehaald om het op te lossen. John stelde direct voor om de hele vloerbedekking te reinigen. Dat is een positieve houding; ze komen om iets op te lossen en zien direct verdienmogelijkheden. Dat vind ik wel knap.”

 

Inzet:

Goed schoonmaakwerk is eigenlijk heel ondankbaar. Wanneer je jouw taken op de juiste manier uitvoert, ziet niemand het. Pas wanneer ruimtes niet goed worden schoongemaakt, valt het op. John Mijnders van BB Dienstverlening beaamt: “Schoonmaak is een sluitstuk op de begroting van iedere onderneming. Het moet picobello, maar het mag niets kosten. Schoonmaak is niet het meest sexy beroep, dat je kunt verzinnen.”

John is echter trots op zijn mensen, die zich iedere dag inzetten om andere bedrijven te laten ‘shinen’. “Het is een bepaald soort mensen, dat dit werk wil uitvoeren. Niet iedere Nederlander wil dat en daarom werken we hier veel met buitenlandse mensen. Zij hebben hart voor hun werk en zorgen ervoor dat het goed wordt uitgevoerd. Daarom zit je bij ons niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar door deze werkmentaliteit is BB Dienstverlening wel uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven in de regio.”