Doorstroming voor voetgangers en fietsers
Lisse – Het Verkeers Circulatie Plan (VCP) werd donderdag 24 augustus gepresenteerd in de commissie Ruimte en Infrastructuur. De raadsleden werden door adviesbureau Goudappel Coffeng geïnformeerd over wat wellicht de juiste maatregelen zijn om de verkeersproblematiek voor de komende tien jaren aan te pakken. Vier verschillende varianten zijn opgesteld om het verkeer in, door en uit Lisse te krijgen. Meest praktisch lijken de opties om het verkeer via een aaneengesloten parkeerring door te laten stromen. Het college van burgemeester en wethouders geeft echter de voorkeur aan de ‘hoefijzerstructuur’, waarbij de Hobahostraat geen voor iedereen doorgaande weg meer wordt, maar de Hobaho-locatie wel goed bereikbaar blijft.
Joep Derksen
De raadsleden spraken hun voorkeur niet uit, maar zijn nog niet overtuigd of de hoefijzerstructuur de beste oplossing is. De politici willen inzetten op ‘bereikbaarheid van het centrum en investeren in woon-, winkel- en verblijfskwaliteit’. Lisse als centrumgemeente van de Bollenstreek moet rekenen op een toenemend autogebruik en verhoogde druk op de bereikbaarheid. De heer J. Kik, presentator van het VCP, vertelde: ‘Ons bureau zet in op verbetering van de positie van het langzame verkeer: fietsers en voetgangers.’ Dit gaat automatisch ten koste van het autoverkeer.
De Kapelstraat zal autovrij worden, nadat de Hobaho-locatie met een aanzienlijk aantal parkeerplaatsen gerealiseerd is. Maar het autovrij maken kan van het bureau ook eerder gebeuren. Ook in het gebied Heereweg – ’t Vierkant streeft het bureau naar ‘mogelijkheden tot verluwing dan wel een autovrije inrichting.’ De Heereweg-noord zal, als het aan het bureau ligt, een 30-km zone worden. Ook worden ‘drastische maatregelen’ genomen voor het gebied Heereweg-Laan van Rijckevorsel. Straten waar gewoond en gewinkeld wordt of waar scholen en horeca zich bevinden krijgen zo veel als mogelijk is een maximum snelheid van 30 km per uur of zelfs 15 km per uur. ‘De prioriteit van de auto wordt beperkt’, zo was de kern van de presentatie.
Voor de Ringvaartbrug, een dagelijks knelpunt en bron van frustratie voor veel automobilisten wil het bureau geen oplossing zoeken. ‘Deze brug is een regionaal probleem en moet Lisse niet in haar eentje oplossen. Bovendien zorgt een betere doorstroom alleen maar voor meer verkeer en dat moeten we niet willen.’ Het bureau vindt dus dat de huidige slechte situatie beter zo kan blijven. Alleen de optie van een aparte fietsbrug kan in de ogen van het bureau nog genade vinden.
Al deze maatregelen worden genomen om het langzame verkeer te stimuleren. ‘Voor verplaatsing over kortere afstanden kunnen de inwoners van Lisse fietsen en lopen: dit draag bij aan de leefbaarheid’, aldus Kik. ‘Er moeten dus meer en betere fietsenstallingen komen. Ook op de kruising van de Laan van Rijckevorsel en de 1ste Poellaan moet het gevaar van oversteken voor fietsers worden aangepakt.’
Omdat de hoefijzerstructuur een goede doorstroming van het autoverkeer tegengaat, zullen veel verkeersdeelnemers sluiproutes willen nemen. ‘Dit moet de gemeente tegengaan door het instellen van bijvoorbeeld informatieborden over waar geparkeerd kan worden.’ Overigens kan Goudappel Coffeng zo’n systeem zelf aan de gemeente leveren…
Verantwoordelijk PvdA-wethouder Guus Mesman kondigde aan dat het VCP nu voor de burgers van Lisse ter inzage ligt en dat de komende drie weken bezwaren kunnen worden ingediend. Benno Kooij van het CDA vertelde dat hij ‘voorstander is van creatieve oplossingen die stimuleren in plaats van maatregelen die de dingen onmogelijk maken.’ Vrij vertaald betekent dit dat hij nog geen uitspraak wil doen of het CDA voor of tegen het VCP is. Dolf Kistemaker, PvdA, ondersteunt het hoefijzerplan en het college grotendeels, ‘maar we geven geen carte blanche’. Na de vergadering liet Kistemaker zich ontvallen dat de ‘politieke partijen nog niet unaniem akkoord zijn over de variant hoefijzerstructuur.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home