Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2006

Wethouder Brekelmans maakt toerisme speerpunt van beleid

'Er mogen vaker evenementen georganiseerd worden'

Lisse – Hoe zou VVD-wethouder Brekelmans, onder meer verantwoordelijk voor het toerisme, dit dorp aantrekkelijker willen maken? In een openhartig gesprek met het Witte Weekblad geeft Bas Brekelmans een voorzetje.

Joep Derksen

Wethouder Brekelmans is ervan overtuigd dat een voor toeristen interessant winkelcentrum, zaken moet hebben die mensen trekken. ‘Het toerisme in Lisse is heel belangrijk en ik beschouw het als een van de speerpunten van mijn beleid. Ik houd er soms wel wat andere ideeën op na, maar dat is alleen maar goed. In tegenstelling tot wat veel mensen vinden, ben ik niet van mening dat een supermarkt een klantentrekker is voor de rest van het winkelgebied. De mensen die naar de supermarkt gaan kopen hun brood, melk, eieren en ijs en gaan dan snel weer naar huis. Zij gaan echt niet nog eens uitgebreid kijken in de andere winkels, terwijl het ijs smelt. Nee, winkels als H&M beschouw ik daarentegen wel als trekkers en deze zie ik ook graag verschijnen in Lisse, het liefst aan het einde van de winkelstraat. Als mensen aan de ene kant van deze straat niet slagen om voor hen leuke kleren te vinden, dan zullen ze doorlopen naar H&M. En andersom natuurlijk ook. Ook zou een vestiging van Ikea interessant voor ons dorp kunnen zijn, alleen zal dat in verband met de verkeersdrukte waarschijnlijk niet midden in het centrum kunnen komen. Een winkel als de Gamma zie ik ook liever op een bedrijventerrein dan in een woonwijk.’

Een van de doelstellingen van Brekelmans is om Lisse zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor ondernemers om zich hier te vestigen. Op bepaalde dingen heeft de gemeente geen invloed, zoals huurprijzen. Met andere zaken echter, zoals het regelen van vergunningen en het flexibel omgaan met aanvragen voor evenementen, kan de gemeente een helpende hand bieden. ‘Wat mij betreft mogen er in Lisse vaker evenementen georganiseerd worden en dat zal ik dan ook ondersteunen met het sneller dan vroeger afgeven van vergunningen’, vertelt Brekelmans enthousiast. ‘Uiteraard moeten de aanvragen wel voldoen aan alle voorwaarden, maar dat spreekt voor zich.’
Jachthaven Poelpolder
‘Daarnaast vind ik dat Jachthaven Poelpolder een wat verlaten indruk maakt, terwijl er zoveel mogelijk is. Niet alleen wat betreft het aantal ligplaatsen, maar je kunt ook zeilbootjes en sloepjes gaan verhuren. Ook de toegang naar de jachthaven zou op een andere plek kunnen komen te liggen.’ De watersportvereniging is momenteel bezig om een nieuw gebouw neer te zetten. Tijdens de jaarvergadering in oktober zullen de leden bepalen of de vereniging vernieuwde activiteiten zal opzetten. Brekelmans: ‘Als de watersportvereniging inderdaad plannen heeft, dan wil ik hieraan meewerken. Niet alleen met betrekking tot het bestemmingsplan, maar ook middels bijvoorbeeld het helpen met aantrekken van bedrijven die hierin willen investeren.’

Kortom, de wethouder heeft plannen genoeg en zal zich er de komende vier jaar voor inzetten om, samen met andere betrokkenen, zijn ideeën te verwezenlijken.