Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 juni 2007

Dorren vraagt aandacht voor bedreiging bestaan culturen

‘Ik heb zelf geen oplossing maar kan het slechts weergeven’

NOORDWIJK – ‘Ik wil een klein steentje bijdragen aan het bewustwordingsproces van de mensen over de teloorgang van culturen.’ Filmmaker/fotograaf en idealist Frank Dorren verklaart waarom hij de expositie opzette die afgelopen weekend te zien was in de Hervormde Kerk aan de Hoofdstraat.

Dorren: ‘Dit project is ontstaan uit ideologie. Van oorsprong ben ik reclamefotograaf, maar door mijn vele reizen kwam ik in contact met culturen in de binnenlanden van met name Afrika. Ik heb zelf geen oplossing voor het tegengaan van het verdwijnen van die prachtige culturen, maar kan het slechts weergeven. In rap tempo verliezen ze hun identiteit, zoals al eerder is gebeurd met de Aboriginals in Australië en de Indianen in Noord-Amerika. Ook de Bosjesmensen in Zuid Namibië zijn helemaal weg.’

Ecotoerisme

De 21 foto’s tonen met name leden van de Namibische Himba-stam, maar ook zijn authentieke beelden te zien van Cuba. ‘Ik wil dit vastleggen, want door de ongebreidelde toeloop van het toerisme is het bijna onoverkomelijk dat de oorspronkelijke bevolking andere denkwijzen krijgt. Zo verdwijnt binnen enkele decaden een cultuur die al vele honderden of zelfs duizenden jaren bestaat. Als regeringen dat ongecontroleerde toerisme meer in de hand weten te houden, krijg je in ieder geval een meer gelijkmatige verschuiving van de culturele levenswijze. Een vorm van cultureel ecotoerisme dus.’

Publiciteit

De filmmaker toonde bij de opening van de expositie op 1 juni ook de pilot uit zijn eerste film uit een serie dramadocumentaires die door de aanwezigen met een warm applaus werd ontvangen. Hij verkondigde: ‘Mijn grote wens is verder te gaan met het maken van documentaires en richting speelfilms te gaan. Uiteindelijk probeer ik met dit hele verhaal een serie films te voltooien. Met behulp van deze publiciteit probeer ik bedrijven te interesseren te investeren, want pas als ik gelden loskrijg kan ik de projecten afmaken. Met de films kan dan een steentje worden bijgedragen aan het om aandacht vragen voor het verlies van culturen en zo deze problematiek op de kaart te zetten.’

Lucas de Waard is verantwoordelijk voor de dramatische spanningsboog voor de pilot van de serie, getiteld ‘A river runs dry’. Ook hij hoopt de wereld een beetje te verbeteren, maar beseft dat zijn invloed niet groot is: ‘De artistieke boodschap is slechts een druppel op een gloeiende plaat.’ Henny Philippo bewondert ondertussen de foto’s: ‘Ik hoop inderdaad dat deze expositie bijdraagt aan de bewustwording van de mensen, maar of het echt helpt weet ik niet. De lokale culturen worden namelijk toch besmet door de hebzucht en het kapitalisme.’