Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 september 2008

"Wat mensen meemaken is hartverscheurend"

Nominatie Ab Harrewijnprijs voor Trudie Smit

VOORHOUT – Oud-raadslid Trudie Smit heeft de nominatie gewonnen voor de Ab Harrewijnprijs, vernoemt naar het in 2002 overleden Tweede Kamer raadslid. Smit zet zich al jaren voor VluchtelingenWerk in en heeft in de loop der jaren honderden mensen geholpen die door oorlog en hongersnood van huis en haard werden verdreven. Samen met haar collega’s zorgt Smit ervoor dat de mensen die hier een onderkomen krijgen, niet bedolven worden onder de formulieren.

De Ab Harrewijnprijs is vernoemd naar de gelijknamige politicus en wordt sinds 2003 ieder jaar uitgereikt aan een persoon of groep die zich heeft ingezet voor de onderkant van de samenleving. De prijs bestaat uit een kunstwerk met bijbehorende cheque van 5.000 euro, in te zetten voor het bekroonde initiatief. Voor de andere vier genomineerden is een prijs van 1.000 euro beschikbaar.

Smit houdt zich bezig met maatschappelijke en juridische begeleiding van de vluchtelingen, is medeoprichter van een vrouwenpraatgroep voor vluchtelingen en heeft vele fietslessen gegeven aan deze doelgroep. Over de begeleiding vertelt ze: “We helpen de nieuwe gezinnen binnen onze gemeente om de papierwinkel te regelen. Ze worden overspoeld met informatie van de CWI, Sociale Dienst, waterleidingsbedrijven, energiemaatschappijen, aanvragen voor toeslagen en het regelen van scholing voor de kinderen. En dat zijn nog de legitieme organisaties; dan heb ik het nog niet over de organisaties die op maandelijkse basis allerlei boeken of cd’s aan de nieuwkomers willen verkopen.”

Warme deken

Over haar nominatie: “Toen ik hiervan hoorde, begon ik te lachen, want ik kende de Ab Harrewijnprijs helemaal niet. Toen ik zag wie de andere vier kandidaten waren, wist ik al dat ik niet zou winnen, want zij hebben zelf iets opgericht, terwijl ik de warme deken van een organisatie achter me had. Bij hen is er veel meer eigen ploegwerk aan te pas gekomen.” De uiteindelijke winnaar was Jan Mekelenkamp, die het initiatief had genomen voor een Weekend Even Bijtanken: hij verzorgt voor uitkeringsgerechtigden uit de regio Twente een geheel verzorgd weekend. Smit: “Dit is een terechte winnaar, al had ik verwacht dat Rutger Kips van het Juridisch Loket Daklozen uit Nijmegen zou winnen. Dat ik niet heb gewonnen, is helemaal niet erg: de uitreiking op zich vond ik al heel leuk. Voor de volgende editie van de Ab Harrewijnprijs heb ik overigens al een suggestie: Stichting Ambulancewens, die mensen in hun laatste levensdagen nog een maal vervoeren naar hun gewenste droomlocatie.”
Wat is Smit’s levensdoel? “Wanneer ik terugkijk op mijn leven, wil ik kunnen zeggen dat ik al mijn levensdagen gedweild heb met een open kraan, maar dat ik wel ben blijven dweilen. Ik ben strijdlustig en dat is in mijn werk ook nodig, maar het geeft me heel veel plezier als ik zie dat gezinnen goed terechtkomen. VluchtelingenWerk zet zich heel breed in voor het belang van vluchtelingen.” Ze slikt even, voordat ze besluit: “Je moet goed tegenslagen kunnen verwerken in ons werk. Vluchtelingen zitten vol met verhalen en gevoelens over achtergebleven familieleden. Wat mensen meemaken is hartverscheurend.”