Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2008

“Kredietcrisis is grote kans voor Noordwijk”

NOORDWIJK – Dinsdag 11 november hield Lars Flinkerbusch, directeur van Noordwijk Marketing, een presentatie voor 200 belangstellenden over de resultaten van zijn organisatie tot nu toe. “We zijn er niet alleen om de congreshotels onder de aandacht te brengen.”

Door Joep Derksen

Voorafgaand aan deze presentatie vertelde Flinkerbusch openhartig over de afgelopen anderhalf jaar, waarin Noordwijk Marketing in een gezamenlijke actie tussen de gemeente en het bedrijfsleven is opgezet. Het meest duidelijke resultaat van Noordwijk Marketing is te vinden op De Grent 8, waar een visitor center is opgezet voor de Noordwijkse bezoekers. Hier zijn geen tolvignetten of iris-cheques meer te koop, maar is informatie te vinden over alles wat Noordwijk zo mooi maakt. Het feit dat de site van Noordwijk Marketing sinds deze week direct gelinkt is aan de site van de gemeente Noordwijk is een ander succes, waarop Flinkerbusch en zijn collega’s zich op kunnen bogen. Toch zijn er nog meer dan voldoende uitdagingen.

Flinkerbusch: “Vroeger kwamen hier de rijke Duitse toeristen vier weken lang naar Noordwijk en ze boekten hun reis een half jaar van tevoren. Nu wordt naar de weersverwachtingen gekeken en blijft men drie dagen. Noordwijk verandert en met de vooruitziende blik van Noordwijk Marketing willen we de grote lijnen in de gaten houden. Onze achterban bestaat uit circa 150 ondernemers van diverse pluimage: van een pannekoekenhuisje tot de grote congreshotels. Dat zijn dus 150 bazen en iedere baas weet het altijd het beste. Ik luister naar hen allemaal, maar vaar ook mijn eigen koers.”

Spierkracht

De directeur is trots op het zojuist afgeronde strategisch marketingplan, waarvan de slogan: ‘Stijlvol, charmant en ingetogen’ nu al bekendheid heeft gekregen. “We willen op drie dingen concurreren met andere toeristische plaatsen: onze locatie, ons imago en de kwaliteit van ons aanbod. Onze merkwaarden zijn: actief (sport die te maken heeft met zon, spierkracht en windkracht, dus wel een paardenrace, maar geen motorrace op het strand), cultuur (evenementen als het zandsculptuurfestival, opera aan zee of het schilderfestival) en ontspanning (wellness, natuur en milieu).”

Er zijn volop ontwikkelingen die de toeristische sector in Noordwijk bedreigen: toeristenhotels die voor Polenhuisvesting worden gebruikt, de kredietcrisis en goedkope vliegreizen die naar zonnige (congres)bestemmingen leiden. Hoe wil Noordwijk Marketing deze bedreigingen het hoofd bieden? Flinkerbusch: “We willen het toeristisch seizoen verlengen, minder afhankelijk zijn van het weer en in feite het jaar rond activiteiten hebben. De afgelopen zomer hebben we maar een echt goed zonnig weekend gehad, maar de Summercinema in de Muze trok wel 6.000 enthousiaste bezoekers. Ook het zandsculptuurfestival willen we weer naar Noordwijk krijgen in 2009. De organisatie hiervan en de gemeente is enthousiast en overleg wordt gevoerd met mogelijke sponsors. Ook het evenement Culinair aan Zee, met 11 restaurants en 10.000 bezoekers, hebben we ondersteund. Verder zou ik willen dat Noordwijk een recreatieve badplaats blijft met mooie pensionnetjes, maar uiteindelijk zijn het de ondernemers die dat bepalen. In dat kader vind ik de plannen van Ab van der Wiel om in Noordwijk-Binnen een Kunsthotel op te zetten, een goede zaak.”

Wellness

Hij vervolgt: “Als badplaats moeten we ook goed blijven met het aanbod van 3-sterrenhotels, die meer als themahotels kunnen gaan opereren. Je kunt dan ook denken aan combinatieaanbiedingen met een Wellnessaspect, zodat de gasten een korting kunnen krijgen bij het in de tweede helft van 2009 te openen Azzurro. En wat de kredietcrisis betreft: dat is wellicht een grote kans voor Noordwijk. De mensen gaan bezuinigen op verre reizen en gaan daardoor dus eerder naar Noordwijk. Dat kan ook gunstig zijn voor onze positie als grootste congresplaats van Nederland na Amsterdam.”

Voor de toekomst zit Noordwijk Marketing vol plannen, laat Flinkerbusch weten. Hij is wat aarzelend om het achterste van zijn tong te laten zien, maar licht toch een tipje van de sluier op: “Er vindt al een mountainbikerace van Scheveningen naar Noordwijk en terug plaats. Maar ik wil dat dit evenement in Noordwijk start: hierdoor krijg je alle media naar onze bloemenbadplaats. Ook is het mogelijk om zo’n race te laten lopen van Noordwijk naar Zandvoort. De organisatie is hierover enthousiast en we zijn met Rabobank Bollenstreek in gesprek om dit evenement te ondersteunen.”
“In 2009 bestaat Keukenhof 60 jaar en er zijn vergevorderde plannen om in maar van volgend jaar weer een searally te organiseren, waarbij de deelnemers met Smart-auto’s de omgeving tussen Noordwijk en de Keukenhof bekijken. En verder blijven we doorgaan met het promoten van evenementen, het op een vernieuwende wijze promoten van congresplaats Noordwijk en over de hele linie vooruitstrevend zijn.”