Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 mei 2009

Overbeeke ontvangt vrijwilligersspeldje

LISSE – Miep Overbeeke ontving op haar 80ste verjaardag, woensdag 6 mei, de gemeentelijke vrijwilligersspeld uit handen van burgemeester Corrie Langelaar. Deze grote blijk van waardering ontving Overbeeke voor haar jarenlange vrijwilligerswerk voor de Wereldwinkel en bij Huize Rustoord. Overbeeke zelf was overdonderd: ‘Het overviel me. Je doet je werk en het lijkt gewoon.’

Die bewuste woensdag vermoedde de vrouw die begon aan haar achtste decennium helemaal niets. Van de voorzitter van de Wereldwinkel, de heer Van Leijen, ontving ze een taart en ze nam aan dat deze heerlijkheid voor haar verjaardag was. Plots stond de burgemeester voor de deur: ‘Ik was heel verrast dat ik deze vrijwilligersspeld kreeg. Je doet je werk en het lijkt gewoon te zijn wat je doet. Maar ik vind het leuk dat het gewaardeerd wordt, al zal ik nooit zeggen dat ik het verdiend heb’, vertelt Overbeeke bescheiden.

Sinds 1992, nadat ze stopte met betaald werken, is Overbeeke betrokken bij de Wereld Winkel en ze heeft deze organisatie van bijna niks opgebouwd. ‘Indertijd bestond de Wereldwinkel enkel uit de SRV-wagen en ik zat in het bestuur. In een heel kort tijdsbestek hielden de andere bestuursleden ermee op en stond ik opeens alleen.’ Ze pakte de handschoen op en overwon, samen met andere vrijwilligers veel uitdagingen. Na een periode van drie jaar waarbij de Wereldwinkel gevestigd was in de Hobaho, zit de winkel nu op een prachtige locatie in het centrum aan de Heereweg 181/A. Zelf heeft Overbeeke haar bestuursfunctie overgedragen, maar nog altijd werkt ze in de winkel.

Ook is Overbeeke al 18 jaar vrijwilliger in Huize Rustoord. ‘Ik vind het heerlijk om met senioren te werken: je krijgt echt een band met hen. Toch is het typisch dat ik 80 jaar ben en zorg voor mensen die nog maar 72 jaar zijn. Een van de problemen tegenwoordig is dat er te weinig vrijwilligers zijn, maar dat komt niet omdat het werk te zwaar is. Ik kan het op mijn leeftijd ook prima doen. Zolang als ik het kan, blijf ik ook vrijwilligerswerk doen, zowel bij Rustoord als bij de Wereldwinkel.’

Ze besluit: ‘Ik hoop dat veel meer mensen de Wereldwinkel gaan bezoeken. De artikelen die hier staan, zijn al betaald aan de mensen die ze gemaakt hebben. Daarnaast bieden we ook grootverbruikproducten aan en verzorgen jaarlijks honderden kerstpakketten. Kom de Wereldwinkel bezoeken voor mooie artikelen als beelden en foodproducten. Met een aankoop bij de Wereldwinkel verbeter je de wereld een beetje.’