Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juni 2009

Burgemeester eert levensredders

TEYLINGEN – “Jullie zijn ware helden”. Een groter compliment van burgemeester Sander Schelberg kun je niet krijgen. Deze eer ging toe naar Martijn en Jeroen van der Zon, Debbie van den Abeele en Joost Jansen. Tijdens het kijken naar een Europacup voetbalwedstrijd op donderdag 20 mei kreeg hun vriend Wouter Everout een hartaanval. Hoewel geen van hen een EHBO-cursus gedaan had, begonnen ze onmiddellijk met reanimeren. En met succes: na twee weken in het ziekenhuis gelegen te hebben, loopt Everout nu weer springlevend rond.

Door Joep Derksen

“Het was heel raar dat dit in je eigen woonkamertje gebeurde”, liet Jeroen van der Zon weten. “We waren het ene moment de voetbalwedstrijd aan het kijken en het volgende moment reanimeerde ik Wouter. We belden ‘112’ en waren erg blij met hun steun. De persoon aan de andere kant van de lijn vertelde ons dat we goed bezig waren. Het leek echter of het een eeuwigheid duurde voordat die ambulance kwam, terwijl het in werkelijkheid maar een paar minuten was. Na binnenkomst legden de ziekenbroeders Wouter aan de AED (Automatische Externe Defibrillatie, JD) en als je dan ziet hoe ze die schokken aan Wouter bleven geven, dacht ik: ‘Dit gaat niet goed’. Pas nadat hij na 24 uur in het ziekenhuis voor het eerst wat tegen me zei, kwam het geruste gevoel terug.”

Everout vertelde over zijn ervaring: “Ik weet er niets meer van. Toen ik bijkwam zaten er allemaal snoeren in mijn lichaam en ik dacht: ‘Wat is dit nou weer?’ In totaal ben ik 15 dagen in het ziekenhuis gebleven. Ik heb gelukkig nauwelijks hersenletsel als is er wel wat sprake van verlies van het korte termijngeheugen.” Zijn vader, Peter Everout: “Na twee dagen in het ziekenhuis had je een angstaanval; je bent toen je bed uitgelopen en hebt je in de wc opgesloten. Toen hebben ze hem vastgebonden en platgespoten.” Jeroen: “Je bleef maar zeggen: ‘Kom, we gaan naar huis en een rosétje drinken’.”

Wouter liet weten: “Ik zit hier naast vier helden, dat kun je gerust zeggen. Je kijkt anders naar je vrienden. De verwerking van mijn gevoelens moet echter nog komen.”
Schelberg: “Het bijzondere van jullie koelbloedigheid is, dat niet iedereen dat kan opbrengen. Zeker wanneer zoiets ingrijpends gebeurt met iemand die zo dicht bij je staat.” Hij overhandigde bloemen aan de redders en vertelde: “Tot nog toe hadden we als gemeente geen zogeheten ‘heldenprijs’, maar sinds donderdag 13 juni beschikken we over drie eretekens. De Zilveren Barensteel, de Jacoba van Beieren-penning en de Erepenning in combinatie met het Ereburgerschap. Mensen kunnen als gevolg van allerlei situaties voor een van deze erkenningen voorgedragen worden.”