Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juni 2009

“U bent nog niet van me af!”

Kamphuis zegt gemeenteraad gedag

NOORDWIJK – Voor de neutrale observant van de plaatselijke politiek kwam het niet geheel onverwacht, maar gemeenteraadslid René Kamphuis (VVD) kondigde donderdag 11 juni zijn afscheid aan. Met een “politiek testament” op zijn hyves-pagina liet hij weten dat “ het actief, lokaal, politiek bedrijven vanuit de fractie eigenlijk niet iets is dat mij op het lijf geschreven is.” Hij heeft aan fractievoorzitter Roberto ter Hark, die vorig jaar Kamphuis’ functie overnam, gevraagd om op korte termijn een opvolger te zoeken als VVD-gemeenteraadslid.

Door Joep Derksen

Naar aanleiding van het politieke testament zijn er veel vragen die nog beantwoord moeten worden. Bijvoorbeeld: gaat Kamphuis vrijwillig weg? “Ja, absoluut.” De voormalig fractievoorzitter deed begin dit jaar een gooi naar het fractievoorzitterschap van het VVD-bestuur, maar verloor op 29 april van Hester Duijndam. In 2006 stond Kamphuis op een onverkiesbare plek voor de Tweede Kamerverkiezingen en daarvoor had hij zich tijdens de VVD-verkiezingen tussen Rita Verdonk en Mark Rutte vierkant achter Verdonk geplaatst. Vindt Kamphuis met dit in het achterhoofd dat hij bij de VVD op een dood spoor is beland? “Nee, maar het is een samenloop van zaken die me tot mijn besluit heeft doen komen. Aan de ene kant ben ik bezig met een enorme uitbreiding van mijn bedrijf en dat vergt veel tijd. Hierdoor kan ik te weinig tijd aan mijn fractiewerk besteden. Wellicht stel ik een aantal kiezers die op mij gestemd hebben teleur, maar ze zouden ook niet willen dat ik mijn werk niet voor de volle 100% zou doen.”

Kamphuis (54) blikt terug op de afgelopen vijf jaar: “Ik heb ongelooflijk veel ervaring opgedaan in de politiek, met veel leuke dingen, maar ook ervaringen die ik niet nogmaals mee wil maken. Als het goed gaat, hoor je niets, maar als het tegenvalt laat je beste politieke vriend geen spaan van je heel. Bijvoorbeeld waar het ging om de discussie over het wegplaatsen van seksshops en nachtclubs naar Klei-Oost. Ik vond de regelgeving hypocriet, maar zelfs vanuit mijn eigen partij werd me kwalijk genomen dat ik seksshops en nachtclubs in Noordwijk zou willen hebben.”

Handwerk

Op het moment dat Kamphuis zich kandidaat stelde voor het bestuursvoorzitterschap, werd hem gevraagd of hij dan ook in de gemeenteraad zou blijven. Hij liet het antwoord daarop in het midden. Direct nadat bekend werd dat Duijndam gewonnen had, kreeg Kamphuis dezelfde vraag voor zijn kiezen. Hij antwoordde: “Ik ga gewoon door met het handwerk in de raad.” Dit blijkt dus niet het geval te zijn. Hoe verklaart hij dit? “Op het moment dat je de vraag stelde, had ik nog niet over de vraag kunnen nadenken. Naderhand heb ik bij mezelf overwogen wat er gebeurt als ik doorga met het fractiewerk. Ik besefte dat ik een aantal zaken niet kan voorbereiden en dan zou ik me aan mezelf ergeren.”

Hij vervolgt: “Ik kijk met tevredenheid terug op de afgelopen vijf jaar, waarbij ik gezorgd heb voor rust binnen de VVD en een verjongingsproces in gang heb gezet. Verder vind ik het heel leuk om columns te schrijven in VVD-next en nu wil ik columns schrijven voor Buijze.” Schuift u uw politieke carrière opzij om columns te gaan schrijven voor Buijze Pers? “Het gaat wat te ver om dat te zeggen. Maar ik ben binnenkort niet meer gelieerd aan een partij en dan kan ik vrij schrijven.”

Stilte

Sluit u uit dat u in de komende raadsperiode in de lokale politiek actief wordt? Er volgt een lange stilte. Dan: “Ik kan het me niet voorstellen, maar zeg nooit nooit. Bij mij mag je niets uitsluiten. Ik heb weliswaar een ‘Politiek testament’ geschreven, maar dat testament is niet bij de notaris opgemaakt. Ik zet nu een streep onder mijn 5-jarige actieve periode bij de VVD.”

Hoe zou de lokale politiek er in Noordwijk uit moeten zien? “Een raadslidmaatschap wordt met 500 euro per maand veel te weinig beloond. Je kunt voor dat geld niet een dag minder gaan werken en hierdoor krijg je een gemeenteraad van een bedenkelijk niveau. Al die mensen zitten er wel met hart en ziel, maar we praten wel over miljoenen aan belastinggeld. Er zitten een heleboel mensen in de Noordwijkse gemeenteraad die welwillend zijn, maar niet capabel. Ik zie maar weinig echte kwaliteit, zoals bij de VVD en de Progressieve Combinatie. Graag wens ik op te merken dat ik verder niet veel op heb met de ultrarechtse partijen, zoals de PVV, of Trots op Nederland, en dat, wanneer ik met het mes op de keel dan toch gedwongen zou worden om een andere keuze te maken dan voor de VVD, dat dan toch D66 voor mij zou worden.”
Het interview is ten einde en Kamphuis loopt naar de voordeur om de journalist uitgeleide te doen. Hij laat tot slot nog weten: “Als mensen denken dat ze van Kamphuis los zijn, dan hebben ze het mis!”