Slakje traineert parcoursuitbreiding
Door Joep Derksen
Peek informeert: “Voor de aanleg van een pad, zitten wij ook in een vergunningprocedure omtrent de natuurbeschermingswet. Een toetsing moet van tevoren gedaan worden om te kijken of de natuurwaarden niet geschaad worden. Die toetsing moeten we doen en opsturen naar de Provincie en zij kijken ernaar. Dat is gedaan en nu moeten we nog een alternatieve route opzetten. We hebben dit gedaan en gekeken of er beschermde planten en dieren voorkomen op de alternatieve route. Het is niet zo dat er beschermde diersoorten aangetroffen worden, maar stel dat die er wel zouden zijn, dan is een alternatieve route wenselijk.”
Waarom was die alternatieve route niet direct onderzocht en moest de Provincie hier apart om vragen? “De huidige atb-route is tien jaar geleden aangelegd; toen was het nog niet noodzakelijk om een alternatieve route aan te geven en nu wel. Dat is een leermoment voor ons. We hebben echter al een alternatieve route in het hoofd en binnen twee weken gaan we die uitzetten. Degenen die het uitzetten kijken al naar beschermde plant- en diersoorten. De boswachter controleert het ook en tevens zijn er specialisten die beoordelen dat er niets in het geding komt. Met name wordt gekeken naar de nauwe korfslak; dat is een aangewezen soort; een heel kleine slakkensoort met een voorkeur voor vochtige plekjes. Omdat zo klein is, moet op het parcours heel nauwkeurig worden gekeken. Bladeren op de grond moeten omgedraaid worden om te kijken of die slak er onder zit. Als op die route beesten of planten zitten, is de conclusie dat de route niet wenselijk is. Maar op de oorspronkelijke route is niets aangetroffen, al loopt het tracé over de laatste overstuivende duin. We zorgen er echter voor dat die hellingen zo min mogelijk geschaad worden. Als we voor het atb-parcours wat weghalen, dan zijn het exotische boomsoorten als de Noorse esdoorn en zilverpopulieren. Eiken zullen ongemoeid blijven. Als de Provincie haar goedkeuring geeft, kunnen we hier op zijn vroegst pas na 15 augustus mee beginnen: dan is het broedseizoen afgelopen.”
Van der Vossen heeft het tracé gelopen wat al is uitgezet en hij is er zeer content mee. Hij laat weten: “We hopen dat het huidige parcours van acht kilometer zo’n 500 meter langer wordt. Momenteel bestaat het parcours uit 70% asfalt; we willen het onverharde deel 500 meter langer maken en het asfaltdeel een halve kilometer minder.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home