Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 februari 2011

“Politieke partij betichten van een strafbare handeling gaat me veel te ver”

TEYLINGEN – De afgelopen tijd hebben enkele politici emailcontact gehad met Willem Spaans. Uit de reacties blijkt dat de bezwaarmaker weinig steun kan verwachten van de politieke partijen.

Zo schrijft fractievoorzitter Rose-Marie Keijzer (D66) onder meer: “Nabeschouwen heeft mijns inziens niet zoveel zin meer, de zaak is klaar, en D66 was en is niet tegen een haven op die plek, mits..... en die mitsen en maren zijn jou toch inmiddels bekend. Ik besteed mijn energie nu liever aan het vooruitkijken; het zoeken van het evenwicht tussen recreatie en groen, tussen economie en groen. Ik begrijp dat er nu weer plannen zijn voor de ontwikkeling van een jachthaven in andere polders. Ik maak mij zorgen over dat gebied, maar zolang er niks concreets ligt, is er natuurlijk weinig om over te praten.”

Fractievoorzitter Ed Wegman (Trots): “Ik moet vaststellen, dat de gevolgde procedure voor de behandeling van bezwaren zo te zien correct is. De uitspraak van de Provincie is duidelijk. Wel zullen wij de uitvoering van het besluit door het college in de komende tijd kritisch blijven volgen. De inhoud van uw zienswijze kan ons daarbij helpen.” Spaans zegt over deze mail: “Ik laak het wegkijken van de overheid, en refereer naar de geest van art 450 van het Wetboek van Strafrecht welke wegkijken bij levensgevaar strafbaar stelt. Dit artikel is vooral bedacht en toegepast voor drenkelingen, wat gezien de vele sloten en plassen in Nederland wel begrijpelijk is.”

Spaans schreef een email met prikkelende woorden aan Fractievoorzitter Rob ten Boden (Trilokaal). “Uw frisheid kan snel vervliegen in de procedurele bestuurscultuur, en verwordt dan tot wegkijken. En juist dat is onwenselijk en tevens strafbaar. Voorvallen als Moerdijk en Volendam laten zien dat de menselijke maat bepalend is voor het ontstaan van calamiteiten. De regels kloppen wel, de procedures desnoods ook, maar de naleving en vooral handhaving niet. De kleren van de keizer, en dat gaat fout. Tot op heden konden illegale ligplaatsen verder worden uitgebreid. Alle partijen in de nog hulpbehoevende zuigeling Teylingen keken weg hiervoor en weigerden de door hen zelf ingestelde regels te handhaven. Zowel burgemeester, wethouders en gemeenteraad. Dankzij wegkijken en weigeren te handhaven kon voornoemde illegaliteit welig tieren.”

Ten Boden reageerde hierop in felle bewoordingen: “Ik begrijp goed dat je vecht om je gelijk te halen. Dat is je goed recht, maar in deze materie een politieke partij betichten van een strafbare handeling gaat me te ver, veel te ver! De situatie van de jachthaven aan de Zandsloot vergelijken met het ongeval in Moerdijk of Volendam is in mijn ogen ridicuul. De strijd is gestreden en je hebt deze strijd niet gewonnen. Daar zul je je bij neer moeten leggen. Meer wil ik er niet over kwijt en meer zal ik er ook niet over zeggen.”