Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 oktober 2011

Minder vliegtuiglawaai

NOORDWIJK – Het dorp blijft vooralsnog gespaard van al te veel geluidsoverlast van passerende vliegtuigen. Dit in tegenstelling tot veel omliggende dorpen, waar honderden bewoners ’s nachts liggen te trillen in hun bed. De relatieve vliegtuigrust leidt er echter niet toe dat het gemeentebestuur net als Katwijk uit het CROS-overleg stapt, zo liet wethouder Martijn Vroom (CDA) weten. ‘Van Katwijk vind ik dat onverstandig, want bij onderhandelingen over de vliegtuigen zit je er vervolgens niet meer bij. Dan kan besloten worden om intensiever over Katwijk te vliegen.’ Hij deed deze uitspraak tijdens de vergadering van de Commissie voor Veiligheid, Bereikbaarheid, Openbare Ruimte (VBO) & Algemeen Bestuur, Openbare Orde, Raadsaangelegenheden (AOR).

De commissieleden waren over het algemeen zeer te spreken over de resultaten die in de ‘Rapportage metingen vliegtuiggeluid 2010’ vermeld waren. Commissielid Klinkenberg (Puur Noordwijk) stelde: ‘Ik ben heel blij dat Noordwijk niet zo veel belast wordt en dat het geluid onder de 48dB blijft.’ Zijn collega Beuk (VVD/JES) stelde: ‘Het vliegtuiglawaai is aan het afnemen door stillere motoren en andere routes die genomen worden, maar ik vraag me af of andere dorpen daar ook blij mee zijn.’

Commissielid Van Schouwenburg (Progressieve Combinatie) nam het desalniettemin op voor de Noordwijkers die nog altijd ‘vaak last van overvliegende vliegtuigen hebben’.

Vroom reageerde: ‘We zitten op een luxe plek wat het vliegtuiggeluid betreft, want in de bebouwde kernen in buurgemeenten gaat het met een honderdvoud harder. Daar draaien de vliegtuigen ook overheen.’ Hij waarschuwde dat het succes met de verminderde geluidsbelasting niet te danken is aan de bestuurlijke inspanning, maar dat dit voornamelijk komt door de voortschrijdende techniek en de landelijke regelgeving: minder lawaai betekent namelijk dat er meer op Schiphol gevlogen mag worden. Vroom: ‘De bedoeling is dat vliegtuigen tussen Katwijk en Noordwijk in vliegen, maar dat is vaak niet zo.’ Hij liet weten dat het college kijkt of het een goede zaak zou zijn om het NOMOS-meetsysteem van vliegtuiglawaai in Noordwijk te gebruiken: ‘Dat systeem wordt namelijk elders hoger gewaardeerd.’

Na Vroom’s opmerking over Katwijk, meende Beuk nog wat zout in de Katwijkse wonden te moeten strooien: ‘Komt het mindere lawaai inderdaad door de glijvluchten? Als dat zo is, zullen de mensen hier nog liever willen wonen dan in Katwijk.’ Op de vraag van commissielid Van Bockhoven of de gemeente ook de geluidsoverlast van landende helikopters ‘bij een bekend hotel aan zee’ wordt gemeten. ‘Mensen hebben hier veel geluidsoverlast van.’ Vroom liet weten dat de gemeente geen metingen uitvoert van deze vorm van geluidsoverlast.