Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 januari 2012

Schadevergoedingen blijven uit

NOORDWIJK - Nadat de kustversterking vier jaar geleden werd afgerond, discussieert het Hoogheemraadschap van Rijnland nog altijd met twee horecaondernemingen, de gemeente Noordwijk en een particulier over het uitbetalen van schadevergoedingen. Het geduld van de verschillende partijen raakt op.

Bijna dertig benadeelden zijn akkoord gegaan met een door Rijnland aangegeven schadebedrag, al was dat vaak een (veel) lager bedrag dan de oorspronkelijke claim. De kosten om hun gewenste vergoeding te krijgen, liepen door het inhuren van de verschillende experts te hoog op. Marjorie Teunis, woordvoerder van het Hoogheemraadschap van Rijnland, bevestigt dat de schadeclaims nog altijd niet zijn afgerond. Ze erkent dat de vooraf opgestelde procedures ‘te omslachtig’ zijn. “Bij alle partijen moest de gestelde schade worden gecontroleerd. Het is vaak moeizaam om de juiste feiten en cijfers boven tafel te krijgen. Volgens de procedures moeten partijen gehoord worden, terwijl dat niet altijd toegevoegde waarde heeft als het alleen om schadeberekeningen gaat. Ook kunnen bedenkingen worden ingebracht, waardoor nieuw onderzoek moet worden uitgevoerd. We hebben de omvang van het werk onderschat.”

Meningsverschillen bestaan tussen partijen die zich benadeeld voelen en het Rijnland over de hoogte van de schadeclaims. Verschillende ‘onafhankelijke’ bureaus komen met andere berekeningen. ‘Hoe onafhankelijk zijn deze bureaus eigenlijk? Teunis: “We hebben in 2007 het onafhankelijke bureau Grontmij/Marktplan ingeschakeld om schadebegrotingen op te stellen voor belanghebbenden, waarna voorschotten zijn uitbetaald. Sommige claims bevatten posten die geen relatie hadden met het werk aan de kust. We praten over gemeenschapsgeld en elke uitgaaf van Rijnland moet voor 100% verantwoord worden.” De organisatie liet daarom de Schadeadviescommissie een nieuw oordeel geven over de hoogte van de schadevergoedingen, die variëren van ‘enkele duizenden tot vele tienduizenden euro’s en hoger’.

Het Hotels van Oranje is echter naar de rechter gestapt, en ook de eigenaren van paviljoen De Klink eisen een hogere schadevergoeding. Marielle Koper laat namens het Hotels van Oranje weten: “We zijn het met Rijnland eens dat we het niet eens zijn. We zijn nog met hen in discussie, maar hebben een tweetal rechtszaken lopen. We laten door de rechter bepalen wie wel en wie geen gelijk heeft. Het is voor ons een principekwestie geworden.” Ook de gemeente heeft nog een rekening te vereffenen met Rijnland, informeert wethouder Leendert de Lange. “Wij hebben schade gehad, namelijk verminderde pachtinkomsten. Ik verwacht dat dit binnenkort wordt afgewikkeld, want het duurt veel te lang. Al die schadedossiers moeten netjes afgehandeld worden.”

Voor Katwijk zal de afhandeling van de schadeprocedures van de kustversterkingwerkzaamheden een stuk beter verlopen, zo laat Teunis weten. “Als de hoorprocedure geen toegevoegde waarde heeft, wordt die geschrapt. En Rijnland gaat bij ontbrekende of gebrekkige medewerking aan boekenonderzoek sneller over tot een afwijzing van de claim.”