Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 februari 2012

Duur plan voor Gasstraat

LISSE – De komende jaren wordt gewerkt aan plannen om nieuwe woningen te bouwen aan de noordkant van de Gasstraat. Een aantal bedrijven zal hiervoor verdwijnen, waaronder de Gamma. Deze mededeling kregen de aanwezigen woensdag 25 januari te horen tijdens de raadsinformatiebijeenkomst.

Een gemeentelijk beleidsmedewerker planeconomie liet weten dat de Gamma vorig jaar het perceel gekocht had, die ze al jaren lang van de oude eigenaar gehuurd hadden. ‘Doel van deze koop was om de locatie Gasstraat te verlaten. Nu kunnen we het gebied ontwikkelen.’ Hiervoor is het bedrijf BAM in beeld en gekeken wordt wat wel en niet gesloopt en nieuw gebouwd wordt.

Zoals het er nu naar uitziet, blijven de bedrijven aan de zuidkant staan; die zijn immers relatief nieuw. Binnenkort moet een intentieovereenkomst gesloten worden tussen de BAM en de bedrijven aan de noordkant van het Gasstraatgebied. Als de Gamma naar een andere locatie kan verhuizen, moeten in de Gasstraat nieuwe woningen gebouwd worden. Hierbij wordt wel rekening gehouden met de resterende bedrijven, zodat die zich ‘ook in 2030 nog kunnen ontwikkelen’. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) liet weten: ‘De Gasstraat ziet er niet fraai uit. We willen er op niet al te lange termijn graag wat aan doen. De gemeente wil aan de plannen meewerken.’

Toehoorder Aart Oldewater kon het niet snel genoeg gaan: ‘Begin liever vandaag dan morgen, maar hoe staat het met de infrastructuur? De Grevelingstraat en Geraniumstraat zijn nu al een drama voor het verkeer.’ De wethouder liet weten dat de verkeersafwikkeling moet worden geregeld in een ‘integrale planontwikkeling’. Ook was er een vraag van Irene Weterman wat er gaat gebeuren met de vervuilde grond in dat gebied. In de jaren ’90 was het immers niet toegestaan om woningen op zulke grond te bouwen.

De wethouder: ‘Wellicht zijn er nieuwe regels zodat we er een meter schone grond bovenop gooien. Als dat niet kan, moet de vervuilde grond afgegraven worden. Die kosten zijn dan onderdeel van het plan en dan wordt het een duur plan.’