Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 augustus 2012

Salman op vinkentouw

NOORDWIJK – De verhoudingen tussen de VVD/JES-fractie Noordwijk en Dennis Salman naderen het nulpunt. Nadat Salman op eigen houtje een persbericht uitstuurde, waarin hij uitlatingen deed over het optreden van de politie, uitte fractievoorzitter Roberto ter Hark zich een dag later namens de fractie. ‘Dennis kiest ervoor zich buiten het fractiestandpunt te plaatsen.’

Ter Hark: ‘De VVD-fractie is van mening dat raadslid Salman met zijn uitlatingen voor zijn beurt praat. De fractie betreurt het beeld dat is ontstaan waar het gaat om het aanvallen van hulpverleners op de Noordwijkse Grent. De feiten bleken anders te liggen en dit beeld heeft burgemeester Lokker later in de week dan ook hersteld. Met verbazing hebben we kennis genomen van de verklaring van het raadslid Salman. Ook omdat deze aan de pers is verspreid voordat hij met de fractie is gedeeld. Door het zelfstandig optreden heeft raadslid Salman ervoor gekozen om zich buiten het fractiestandpunt te plaatsen.’

De fractievoorzitter licht toe: ‘Dennis heeft een sterke mening geventileerd. We streven er niet naar om hem monddood te maken, maar bij een meningsverschil moet je gezamenlijk naar buiten communiceren. Daarvoor ben je een team. Het zou eeuwig zonde zijn als splitsingen binnen de partij ontstaan. Maar je moet elkaar niet voor verrassingen stellen en niet als zelfstandig raadslid naar buiten treden.’

Salman wordt door zijn partij voor een keuze gesteld: ‘Dennis moet beslissen of hij raadslid en actievoerder is, of alleen raadslid. Als Dennis zijn eigen ding wil doen, zal ik dat respecteren. Maar dan kiest hij er wel zelf voor om geen onderdeel te zijn van de VVD.’ De druk neemt dus toe op het raadslid Salman, die in de vorige gemeenteraadsperiode nog lijsttrekker was van JES. In een reactie stelt hij: ‘Ik heb recht op mijn vrijheid van meningsuiting, maar nu zien we of ze dat accepteren. Ik hoef niet weg, maar ik laat me niet de mond snoeren. Ik zou het liefst blijven bij de club, omdat ik daar voor gekozen heb. Ik ben aangevallen door mijn eigen partij, door de VVD-top nota bene, maar ik laat me niet de mond snoeren. Daar waar het kan proberen met een mond te praten, maar soms heb je wel een keer dat je een afwijkende mening hebt. Dat moet kunnen, zeker bij de partij die vrijheid en democratie in de naam heeft staan. Als ze vinden dat ik niet aan de partijregels houd, moeten ze me maar eruit gooien. Maar ik ga niet zelf weg.’

Ter Hark gaat binnenkort met de voltallige fractie en Salman rond de tafel zitten. Daar wordt Salman voor de keuze gesteld, dat hij zich moet houden aan het partijbeleid. Als hij deel wil blijven uitmaken van de fractie, moet hij toezeggen om niet meer zelfstandig naar buiten te treden. Als hij dit weigert, lijkt een scheuring binnen de partij onvermijdelijk.