Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 augustus 2013

Burgeractivisme is een goede zaak

Abdelkader Ezzaki is Ambassadeur van de Vrede
NOORDWIJK – ‘Als mijn ambassadeurschap eindigt, begint mijn ambassadeurswerk pas echt’. De Marokkaanse moslim Abdelkader Ezzaki (38) is benoemd tot Ambassadeur van de Vrede voor Noordwijk. Hij heeft zichzelf tot doel gesteld om de mensen samen te brengen; moslims, protestanten, katholieken en Joden.
De Week van de Vrede vindt plaats tussen 21 en 29 september en dan komen de gelovigen bij elkaar om onder meer een gezamenlijke vredesdienst te volgen. Ieder jaar wordt hiervoor een lokale ambassadeur aangesteld en Ezzaki neemt zijn taken serieus. Het is voor het eerst, dat in het overwegend autochtone Noordwijk een moslim deze rol op zich neemt. Overigens wel iemand, die van jongs af aan in Noordwijk is opgegroeid en in dit dorp naar school gegaan is en heeft gewerkt.
Het landelijke thema van de Week van de Vrede is ‘Syrië’, maar Ezzaki wil juist de Noordwijkers bij elkaar brengen. ‘In ons dorp wonen mensen met verschillende religies, waartussen niet veel contacten zijn. Dan gaat het niet alleen om de kloof tussen de autochtone bevolking en de moslimgemeenschap, maar ook om de landelijke opkomst van het individualisme.’ Hij hoopt dat door de Week van de Vrede mensen zich aangesproken zullen voelen om zich voor een ander in te willen zetten.
‘Burgeractivisten hadden een slechte naam in de jaren ’70 en ’80, maar het zijn in feite mensen die zich inzetten voor zaken die hen raken. Of het nu gaat om een goed doel, de samenleving, de eigen buurt of in mijn geval ambassadeur voor de vrede zijn. Iemand die wekelijks bij een oude en eenzame buurvrouw op de koffie komt, is ook een burgeractivist. Deze mensen zetten zich onzelfzuchtig in voor de samenleving en brengen mensen bij elkaar. Als door mijn inzet één of twee personen besluiten om een bijdrage te leveren aan binnen- of buitenlandse activiteiten, dan is mijn doel bereikt.’
Ezzaki’s werkzaamheden tijdens de week omvatten twee speeches tijdens de kerkdiensten op zondag 22 september en een optreden als animator tijdens de thema-avond in de Vinkenhof twee dagen later. Het is voor hem meer dan vrijwilligerswerk, maar bijna een roeping. ‘Ik ben dagelijks bezig met vrede, oorlog en onrecht en wens dat het beter zal gaan. Een betere toekomst begint bij jezelf en als mijn ambassadeurschap eindigt, begint mijn ambassadeurswerk pas echt. Dagelijks zetten honderdduizenden mensen zich belangeloos in voor iets, iemand of een land. Iedere vrijwilliger is ooit begonnen met iets wat hem of haar geraakt heeft. Iedereen kan vrijwilliger worden. Ik hoop dat deze week een gevoel ontstaat bij de mensen en dat ze geraakt worden om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Vervolgens is het aan die mensen zelf om er wat mee te doen.’