JOEP
DERKSEN
OEGSTGEEST
– Ondank alle overleggen met de gemeente zijn de bewoners die rechtstreeks te
maken krijgen met de nieuwe Flora-afrit aan de A44 niet gelukkig. De politieke
partijen bespraken dit onderwerp vorige week. Gerlof Kruidhof (PrO)
filosofeerde: ‘Het leek zo mooi, geen vrachtwagens meer, die door Oegstgeest
denderen. Voldoen aan de wettelijke normen wil niet zeggen dat er totaal geen
overlast is. In Groningen wordt ook voldaan aan de wettelijke normen, maar daar
hebben ze wel aardbevingen.’
En commissielid De Ruijter
(LO) constateerde: ‘De Sumatrastraat krijgt een verdubbeling van het
vrachtverkeer. Het gaat niet alleen om het algemene belang; kijk ook naar de
positie van de bewoners van de Sumatrastraat.’ Sven Spaargaren (VVD)
relativeerde: ‘Het vrachtwagenpercentage neemt 49% toe, maar het gehele verkeer
neemt 5% toe. Dat is een iets ander beeld dan ‘de verdubbeling van het verkeer’,
zoals wordt gesteld. Voor vrachtwagens is (de nieuwe afslag met de bijhorende
route, JD) minder omrijden en daardoor minder milieuvervuiling. Dat is een
winstpunt voor heel Oegstgeest. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje.’
Wethouder Wendelien
Tönjann (VVD) vond dat ze zo ongeveer al het menselijke gedaan had om alle partijen bij elkaar te krijgen: ‘Je doet je
best iedereen tevreden te stellen en het
gaat gewoon niet lukken. We hebben ongelooflijk veel met de bewoners gepraat. Rijkswaterstaat
wilde voor de fietsstraat betalen. De bewoners waren heel conent met de
fietsstraat. Tot er iets gebeurde. Een van de bewoners heeft de hele buurt doen
kenteren (in hun standpunt, JD). Als die fietsstraat er nu niet komt, komt die
er nooit meer. Als de bewoners liever matrixborden hebben, worden de overburen
er niet gelukkig van. Ze kunnen het beste kiezen voor de fietsstraat. Als over
tien jaar die busbaan verdwijnt, hebben ze helemaal niets.’
Over de Sumatrastraat
stelde de wethouder: ‘Aan die bewoners geven we extra aandacht. Vrachtwagens
van het Floraterrein mogen direct doorrijden bij de stoplichten, zodat er geen
wolken uitlaatgassen in de straat blijven hangen.’ Ze concludeerde:’Dit was de “best
of all” van de tracés. Je hebt altijd bewoners die je teleur moet stellen. Over
het geheel genomen wordt het qua verkeersdruk en milieubelasting veel minder.’
Fractievoorzitter Marien
den Boer (CDA) opperde: ‘Neem het punt van de matrixborden nog een keertje mee
in de onderhandelingen met Rijkswaterstaat’. Tönjann: ‘Ik durf haast niet bij Rijkswaterstaat aan te
kloppen. We hebben als Oegstgeest het onderste uit de kan gehaald. We zijn met
de gemeentelijke bijdrage omlaag gegaan van een miljoen euro naar 800.000 euro.
Rijkswaterstaat wilde zelfs een fietsstraat betalen. Als de bewoners die niet
willen, hoe kan ik dan om extra maatregelen vragen voor de Sumatrastraat? Ik
kan hooguit vragen of ze met het nieuwe (geluidsarme, JD) asfalt willen werken
op de op- en afrit.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home