Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 februari 2014

‘Onderste uit de kan’

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – Ondank alle overleggen met de gemeente zijn de bewoners die rechtstreeks te maken krijgen met de nieuwe Flora-afrit aan de A44 niet gelukkig. De politieke partijen bespraken dit onderwerp vorige week. Gerlof Kruidhof (PrO) filosofeerde: ‘Het leek zo mooi, geen vrachtwagens meer, die door Oegstgeest denderen. Voldoen aan de wettelijke normen wil niet zeggen dat er totaal geen overlast is. In Groningen wordt ook voldaan aan de wettelijke normen, maar daar hebben ze wel aardbevingen.’
En commissielid De Ruijter (LO) constateerde: ‘De Sumatrastraat krijgt een verdubbeling van het vrachtverkeer. Het gaat niet alleen om het algemene belang; kijk ook naar de positie van de bewoners van de Sumatrastraat.’ Sven Spaargaren (VVD) relativeerde: ‘Het vrachtwagenpercentage neemt 49% toe, maar het gehele verkeer neemt 5% toe. Dat is een iets ander beeld dan ‘de verdubbeling van het verkeer’, zoals wordt gesteld. Voor vrachtwagens is (de nieuwe afslag met de bijhorende route, JD) minder omrijden en daardoor minder milieuvervuiling. Dat is een winstpunt voor heel Oegstgeest. Je moet ook kijken naar het totaalplaatje.’
Wethouder Wendelien Tönjann (VVD) vond dat ze zo ongeveer al het menselijke gedaan had om alle  partijen bij elkaar te krijgen: ‘Je doet je best  iedereen tevreden te stellen en het gaat gewoon niet lukken. We hebben ongelooflijk veel met de bewoners gepraat. Rijkswaterstaat wilde voor de fietsstraat betalen. De bewoners waren heel conent met de fietsstraat. Tot er iets gebeurde. Een van de bewoners heeft de hele buurt doen kenteren (in hun standpunt, JD). Als die fietsstraat er nu niet komt, komt die er nooit meer. Als de bewoners liever matrixborden hebben, worden de overburen er niet gelukkig van. Ze kunnen het beste kiezen voor de fietsstraat. Als over tien jaar die busbaan verdwijnt, hebben ze helemaal niets.’
Over de Sumatrastraat stelde de wethouder: ‘Aan die bewoners geven we extra aandacht. Vrachtwagens van het Floraterrein mogen direct doorrijden bij de stoplichten, zodat er geen wolken uitlaatgassen in de straat blijven hangen.’ Ze concludeerde:’Dit was de “best of all” van de tracés. Je hebt altijd bewoners die je teleur moet stellen. Over het geheel genomen wordt het qua verkeersdruk en milieubelasting veel minder.’
Fractievoorzitter Marien den Boer (CDA) opperde: ‘Neem het punt van de matrixborden nog een keertje mee in de onderhandelingen met Rijkswaterstaat’. Tönjann: ‘Ik durf  haast niet bij Rijkswaterstaat aan te kloppen. We hebben als Oegstgeest het onderste uit de kan gehaald. We zijn met de gemeentelijke bijdrage omlaag gegaan van een miljoen euro naar 800.000 euro. Rijkswaterstaat wilde zelfs een fietsstraat betalen. Als de bewoners die niet willen, hoe kan ik dan om extra maatregelen vragen voor de Sumatrastraat? Ik kan hooguit vragen of ze met het nieuwe (geluidsarme, JD) asfalt willen werken op de op- en afrit.’