Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2014

Coalitie presenteert zich

JOEP DERKSEN
LISSE – De nieuwe coalitiepartijen Nieuw Lisse, D66 en SGP/ChristenUnie lijken klaar te zijn met de onderhandelingen. Zij geven woensdag 16 april een persconferentie. Dan wordt waarschijnlijk ook duidelijk wie de wethouders worden. Eerder al hebben Cees Ruigrok (Nieuw Lisse), Adri de Roon (D66) en Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) aangegeven wethoudersambities te hebben.
Ruigrok laat weten: ‘Ik ben heel blij met het eindresultaat’, maar wil verder niets kwijt. Ook van de fractievoorzitters Jeanet van der Laan (D66) en Evert Jan Nieuwenhuis was bij het ter perse gaan van de krant nog geen reactie binnen gekomen. De fractievoorzitters van de oppositiepartijen waren wel bereikbaar. Wim Slootbeek (VVD) laat weten: ‘Ik ben zeer benieuwd waar dit college mee komt. Ze hebben aangegeven een mindere scheiding te willen tussen oppositie en coalitie en daar kan ik me goed in vinden. Maar ik ben heel benieuwd naar de afspraken die deze drie partijen gemaakt hebben.’
Eerder gaf Slootbeek aan twijfels te hebben over Nieuw Lisse als stabiele coalitiepartner. Hoe denkt hij hier nu over? ‘Ik heb van hen nog steeds niet definitief te horen gekregen dat alles goed zit. Ad van Zelst overweegt om voor zichzelf te beginnen; er is dus geen sprake van grote stabiliteit. Ze hebben al een kleine meerderheid. Als er dan één gaat weglopen, zorgt dat niet voor een stabiele situatie.’
Kees van der Zwet (CDA) is ‘teleurgesteld’ dat het CDA geen onderdeel uitmaakt van de coalitie. ‘Maar in de politiek kan het zijn dat de kleur van de ogen je niet aanstaat en dan gaan ze met een ander samenwerken. We gaan kritisch maar constructief oppositie voeren. Tijdens de start van de onderhandelingen en de presentatie van de partijen was weinig vorm van inspraak. Ook zijn uitspraken gedaan over mensen die zich niet kunnen verweren. Dat vond ik niet chique en ik hoop niet dat dit de voorbode is van de stijl waarmee deze coalitie haar politiek gaat bedrijven.’
Guus Mesman (PvdA/GroenLinks) is blij dat de nieuwe coalitiepartijen zich woensdag presenteren: ‘Dit is een prima zaak. Nieuw Lisse en D66 zijn uit de verkiezingen naar voren gekomen als winnaars en SGP/ChristenUnie is de meest stabiele partij. We hebben een stabiele coalitie nodig, want we krijgen nog een paar jaar waarin we goed op de kleintjes moeten passen.’