Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2014

Verdubbeling snelheid Kerkstraat

JOEP DERKSEN
HOOGMADE – De maximumsnelheid in de Kerkstraat gaat omhoog en wordt verdubbeld naar 30 kilometer per uur. Ook mogen er geen auto’s meer geparkeerd worden. Tot nu toe was deze straat een ‘woonerf’ en daar geldt  een maximum snelheid van 15 kilometer per uur. Met het opnieuw inrichten van deze weg, kan de snelheid dus omhoog, zo maakte het college van burgemeester en wethouders donderdag 23 oktober bekend.
Doordat in de Kerkstraat 30 kilometer per uur mag worden gereden, wordt de maximumsnelheid in heel Hoogmade gelijk, omdat de hele dorpskern onderdeel uitmaakt van een 30 kilometer per uur zone. Omdat er in de Kerkstraat onderhoudswerkzaamheden moeten worden gedaan, is het meteen een goede gelegenheid om de verkeerssnelheid op te krikken, aldus het college. In een woonerf is de auto normaliter te gast en is het voor kinderen mogelijk en toegestaan om op straat te spelen. ‘Voor de Kerkstraat geldt dit momenteel totaal niet en zou dit ook zeer onveilig zijn gelet op de intensiteit van het autoverkeer’, aldus een ambtelijk rapport.
Na de herinrichting van de Kerkstraat heeft alle verkeer van rechts voorrang op de kruisingen Noordeinde / Kerkstraat en Kerkstraat / Theo Bos-manlaan. Auto’s mogen niet geparkeerd worden buiten de vakken; zo kunnen met name grote voertuigen als bussen hun weg sneller vervolgen. Volgens een ambtelijk raport was er tijdens twee bewonersavonden ‘weinig tot geen weerstand’ tegen het verdubbelen van de maximumsnelheid. Al te enthousiaste automobilisten en buschauffeurs die nóg harder willen rijden dan 30 kilometer per uur, worden ontmoedigd door de aanleg van onder meer plateaus, drempels en eenzijdige wegversmallingen.