Tonnentekorten bij sociale werkplaats
KAAG EN BRAASSEM – De Sociale Werkplaats Alphen
zit zwaar in de problemen. Een onafhankelijk onderzoek is uitgevoerd
door het bureau Andersson Elffers Felix en de uitkomsten hiervan
hebben al geleid tot het aftreden van een wethouder in Alphen aan den
Rijn. In het bestuur van SWA zitten namelijk wethouders van Alphen,
Nieuwkoop en Kaag en Braassem en als bestuurder ben je
medeverantwoordelijk van het reilen en zeilen van een organisatie.
De SWA had het plan
opgevat om meer mensen bij 'reguliere werkgevers' aan het werk te
zetten en minder via de sociale werkvoorziening. Reïntegratie was
het toverwoord en dat moest via leerwerkplekken en detacheringen gaan
lukken. Maar eigenlijk moest de SWA deze andere manier van werken
helemaal alleen zien op te lossen en uit te voeren. In het onderzoek
staat onder meer: 'De gemeenten geven aan, dat zij ambtelijk maar
beperkt meegedacht hebben over het Transformatieplan. Een plan dat in
hun ogen veel open einden bevatte en relatief veel
verantwoordelijkheid bij de gemeenten legde.' Volgens de gemeenten
zou de SWA 'maar beperkt inzetten op het aantrekken van externe
wekrsoorten, detachering en begeleid werk'.
Het pand SWAenendrift
drukt ook zwaar op de kosten van de SWA. Al in oktober 2015
waarschuwde de SWA voor een tekort van 465.000 euro, terwijl in de
begroting nog uitgegaan werd van een overschot van 264.000 euro. Maar
de dag voordat die waarschuwing de deur uitging, werden
gemeenteraadsleden van Kaag en Braassem rondgeleid. Zij kregen te
horen dat het financiële beeld van de SWA 'positief' was. Ook de
werkwijze van de SWA krijgt kritiek in het rapport. Invoerfouten
ontstaan door de manier waarop afzonderlijke orders worden
bijgehouden. En ook wordt er niet waarheidsgetrouw aangegeven wat de
medewerkers feitelijk doen. 'De aantallen mensen per werksoort in het
systeem wijkt in sommige gevallen af van het beeld daarvan op de
werkvloer.'
Ook de loonkosten van de
medewerkers blijven hoger dan gedacht. Een aantal van de duurste
medewerkers gaat weliswaar weg, maar medewerkers met het
minimumjeugdloon krijgen juist meer salaris door de stijging van het
minimumloon. Hierdoor zijn de gemiddelde loonkosten ruim 700.000 euro
te laag ingeschat.
De gemeenten hebben ook
gefaald in hun rol als opdrachtgever. Zo was er voor de catering,
groen en schoonmaak geen formele opdrachtbeschrijving, vastgelegd in
een contract. 'Ook het opdrachtgeverschap in de richting van SWA als
uitvoeringsorganisatie voor de Wsw is niet expliciet belegd. Het is
onduidelijk welke medewerker(s) per gemeente met deze rol belast zijn
en wie dus als primair aanspreekpunt voor SWA opereerde', aldus het
rapport. Ook de samenwerking tussen het Serviceplein en de SWA
verloopt slecht, waar het gaat om de realisatie van leerwerkplekken
en detachering. Beide organisaties 'opereren teveel naast elkaar en
versterken elkaar onvoldoende'. Robert Capel, organisatieadviseur van
CapelAdvies, vatte dat vorige maand samen: 'De organisaties willen
niet dat hun klanten overstappen naar de ander, want dat heeft
financiële gevolgen.'
Ook is volgens het
ondezoek de verdeling van de activiteiten tussen de gemeenten en SWA,
waar het gaat om de benadering van werkgevers onduidelijk, de
planning van de in- en uitstroom van leerwerktrajecten is onvoldoende
afgestemd en ook is de planning van de instroom van personen voor
beschut werk onvoldoende duidelijk.' De eindconclusie is duidelijk:
'Deze punten maken dat er geen sprake is van een integrale benadering
van cliënten van het Serviceplein en SWA en dat de complementaire
competenties van beide organisaties niet optimaal worden ingezet. Het
heeft de afgelopen periode ontbroken aan een eensluidend beeld van de
toekomstige ontwikkeling van SWA.
Het is daarmee niet helder in welke
richting SWA zich diende te ontwikkelen en welke bijdrage de
organisatie moest leveren aan de uitvoering van de Participatiewet.
De afbouw van de eigen productieactiviteiten van SWA werkte hiervoor
juist contraproductief. Aangezien een substantieel deel van de kosten
van SWA een vast karakter heeft, daalden deze kosten door het
afbouwen van de productie niet, terwijl de omzet wel afnam.
Duidelijke doelstellingen en sturingsprincipes zijn niet helder
geformuleerd.'
Afsluitend stelt het
onderzoeksbureau: 'Roond de toekomst van SWA is in de afgelopen jaren
onvoldoende het ‘goede’ gesprek gevoerd. Het gesprek is vooral
gegaan over de omgang met de verschillende interne werksoorten en de
financiële consequenties hiervan, waarbij de aandacht vooral uitging
naar de omgang met de huisvesting van SWA. De meer fundamentele
transformatie die in gang diende te worden gezet, is onvoldoende aan
bod gekomen. Dit heeft geleid tot uit elkaar lopende belangen, niet
afgestemde verwachtingen, wederzijds onbegrip en ook onderlinge
frustratie, hetgeen van invloed is geweest op alle onderdelen van
bovengenoemde vraagstelling. In relatie met de gemeenten speelt, dat
het de afgelopen jaren ontbroken heeft aan een zakelijke invulling
van het opdrachtgeverschap.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home