Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 april 2016

Raad tegen komst Duinpolderweg

Pleidooi voor alternatieven

JOEP DERKSEN

HILLEGOM – De gemeenteraad stelt zich unaniem op tegen de komst van de Duinpolderweg in de huidige vorm. Het onderzoek dat de noodzaak van die weg aan zou tonen, heeft de politici niet overtuigd, zo bleek dinsdag 5 april tijdens een speciaal ingelaste gemeenteraadsvergadering.

Voor het verbeteren van de mobiliteit zou juist gekeken moeten worden naar andere oplossingen. Het versneld uitvoeren van de HOV-busverbinding van Noordwijk, via Lisse en de Haarlemmermeer naar Schiphol, zou één van die oplossingen moeten zijn. De gemeenteraad vindt het wel prima om de (nieuwe) Bennebroekerweg en het hele traject van de N205 te verdubbelen. En die wegverdubbeling mag ook plaatsvinden met de Elswoutbrug over de Ringvaart, in combinatie met het verdubbelen van het laatste stukje wegvak tot aan de kruising met de N208.

Politicus Henk van Stenis, probeerde namens de Haarlemmermeerse Actieve Politiek (HAP) de gemeenteraadsleden nog te overtuigen van de noodzaak van de snelle komst van de Duinpolderweg. Maar onwillekeurig bereikte hij juist het tegendeel met de woorden: 'We willen eerst bewegen en dan pas gaan bouwen.' Dit gaf voeding aan de angst die er bij veel inwoners leeft, dat met de komst van de Duinpolderweg er langs die route ook veel huizen bij komen. Vier andere insprekers keerden zich tegen de Duinpolderweg, zoals Hans Meskers namende de 'Stichting Spoorvariant Nee', die liet weten: 'We kunnen de Bollenstreek maar één keer vernielen.'

Tijdens de vergadering die daarna plaats vond, was er van een discussie eigenlijk geen sprake meer. Het nieuws, dat er een adviesgroep is samengesteld, die zich nog moet uitspreken over de noodzaak en komst van de Duinpolderweg, werd verwelkomd. Maar die adviesgroep mag geen democratische excuustruus worden, zo vonden de gemeenteraadsleden ook. Fractievoorzitter Evers (BBH) riep de bestuurders op om 'niet direct te kiezen voor grootschalige wegverbindingen, maar ook te kijken naar minder ingrijpende deeloplossingen'. Ook fractievoorzitter Van Egmond (GroenLinks) stelde: We moeten niet als eerste in asfaltoplossingen denken.' Fractievoorzitter Van Dijk (PvdA) somde op: 'denk aan het OV, een fietssnelweg en scheiding tussen verkeersstromen. Maar ook een goede afstemming van de openingstijden van die bruggen en het verbreden van de bruggen.'

De nu nog fractievoorzitter en toekomstig wethouder Fred van Trigt (CDA) liet weten: 'Het is tot nu toe achterkamertjespolitiek geweest. Nu is een bestuurlijke verkenning gedaan, maar de duidelijkheid of die weg er moet komen, is er nog steeds niet. Voor ons is een Duinpolderweg op dit moment niet aan de orde.' D66 en Bloeiend Hillegom deelden al deze meningen en suggesties. Zelfs fractievoorzitter Ringelberg (VVD) gaf aan: 'We hebben vragen bij nut en noodzaak (van de Duinpolderweg, JD). We hebben niet helder wat de problemen zijn en vinden niet de aansluiting van de oplossingen.'


Wethouder De Jong dankte de raadsleden voor hun opmerkingen en gaf verder aan over de adviesgroep: 'We moeten serieus genomen worden en het moet niet alleen voor de vorm zijn, dat er een vinkje gezet wordt en dat er even geparticipeerd is. We moeten meer tijd nemen voor oplossingen waar we het oneens over zijn.'