Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 22.000, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 februari 2017

Strijd tegen stoepverhoging

LISSE > Al bijna twee jaar is Rob van der Zon bezig met een missie. Hij wil een stoeprand langs het rijgedeelte op het Vierkant verwijderd zien. Nadat zijn vrouw daar tijdens het fietsen is gevallen, blijft hij regelmatig de gemeente wijzen op het in zijn ogen gevaarlijke weggedeelte. Wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) peinst er echter niet over om aanpassingen uit te voeren.

Van der Zon toont aan, waar het mis gaat; op het gedeelte voor De Oude Heere steekt de stoeprand iets omhoog. Probleem is, dat de rand nét iets lager ligt dan de dikte van de fietsband en daar gaat het mis, zo laat de bezorgde inwoner zien. ,,Als het een normale stoeprand is, is er niets aan de hand. Maar veel beter is het, om het straatgedeelte gelijk te laten lopen aan de stoep; dat is aan de andere kant van het weggedeelte ook het geval.''

Meerdere keren heeft hij contact gezocht met de gemeente over deze zaak en dat heeft onder meer geleid tot een gesprek met Nieuwenhuis. Naar aanleiding hiervan zijn enkele maanden later tijdelijk borden geplaatst, waarin fietsverkeer er op gewezen werd, dat opgelet moet worden. Rond die tijd viel op het Vierkant toch een vrouw met een kind van haar fiets. Twee weken geleden ging weer een fietser onderuit. Voor Van der Zon is de maat vol. Hij heeft aangifte gedaan bij de Fietsersbond over deze plek. Als minimaal drie mensen zijn pleidooi ondersteunen, kan de Fietsersbond een expert inschakelen om de plek te beoordelen.

De wethouder verwacht echter niet, dat er aanpassingen gedaan moeten worden. Hij laat weten, dat de inrichting van het Vierkant voldoet aan de eisen van 'Duurzaam Veilig'. Ook geeft Nieuwenhuis aan, dat er in anderhalf jaar tijd 'drie meldingen' zijn geweest van ongevallen. Twee keer was hierbij sprake van drankgebruik en ook was niet ieder ongeval op de plek met de stoepverhoging.

Nieuwenhuis is niet van plan om aanpassingen uit te voeren. Hij wijst er op, dat bij normaal weggebruik er geen ongelukken hoeven te gebeuren. Maar het ophogen van de straat met een paar centimeter kan toch simpelweg gebeuren? ,,Je kunt alles aanpassen, maar het is niet zo eenvoudig als het klinkt. Zoiets is een serieuze ingreep;er moeten meters straat worden aangepast en dat kost duizenden euro's.'' Hij vervolgt: ,,Als je dat daar doet, dan zeg je eigenlijk, dat je het gedrag van verkeersdeelnemers gaat compenseren door te investeren in bepaalde typen inrichting. Als ik hier een randje weghaal, kan ik nog wel tien plekken aanwijzen waar de randjes groter en erger zijn, waarvan mensen zegen; waarom pas je het hier niet aan?''

De wethouder besluit: ,,Op basis is van het aantal incidenten is het onvoldoende reden om dit randje weg te halen. Als iemand valt is het super vervelend en iedere val is er eentje te veel. Maar we kunnen ongevallen niet voorkomen door eerst naar de inrichting te kijken. Het verkeersgedrag is heel belangrijk. Er ligt nu straatwerk in een bepaalde kleur en daarnaast ligt een brede grijze band; dan herken je dat als een stoeprand.'' Een gele streep op de stoepverhoging ziet Nieuwenhuis ook niet als oplossing. ,,Ik zie geen reden om de kleur aan te passen. Het is verkeersveilig ingericht.''


Joep Derksen