Dilemma
Ik ben er nog niet uit. Ga ik
woensdagavond 19 april naar de algemene ledenvergadering van
Dorpsraad Leimuiden of bezoek ik het 'Themacafé Trends en
Ontwikkelingen in Mobiliteit (TOM)'? Toegegeven; dit vraagstuk past
niet helemaal in het rijtje: 'Hoe los ik de opwarming van de aarde
op?' en 'Op welke manier krijgen we wereldvrede?'. Maar helaas – of
gelukkig voor de wereld – kan ik me niet in tweeën splitsen en dus
moet ik kiezen.
In Leimuiden gebeurt namelijk nogal
wat. Over de verbeteringen van het dorpscentrum is al veel
geschreven, maar die plannen zijn nog niet uitgevoerd of een nieuw
project heeft de bestuurlijke kop opgestoken: de Drechtdoorsteek.
Gemeenten in de omgeving vinden het namelijk een uitstekend idee dat
grondgebied van Leimuiden onder water wordt gezet, zodat er meer
vaarverkeer en vaarvertier mogelijk wordt.
Dan gaat het er niet alleen om, dat je
met je boot lekker kunt knallen langs Leimuiden. Ook moet er bij de
Drechtdoorsteek een 'aquafungarden' komen voor de dagrecreatie, met
daarbij een ' kunstmatig golfbad, een wavegarden, modelvaren,
waterspeelplaats en een waterkanolabyrint'. Dat alles wordt
opgefleurd met drie meter hoog olifantengras, zodat de Leimuidenaren
niet jaloers hoeven te kijken naar al die watersporters die zich
prima vermaken in hun eigen wereldje. Tijdens de ledenvergadering,
die openbaar is, wordt dit wellicht een onderwerp van gesprek.
Tenminste, als het bestuur van de dorpsraad Leimuiden dat ook
toelaat.
Maar ja, dat TOM-themacafé is
natuurlijk ook de moeite van een bezoek waard. Tegen een ongetwijfeld
goede betaling heeft Royal Haskoning DHV namelijk 'trends en
knelpunten' voor het verkeer onderzocht in deze regio. Bestuurders en
politici moeten dan gaan vrijdenken over de toekomst van de wegen en
parkeermogelijkheden. Dit soort bijeenkomsten vormen vaak de eerste
stap in een jarenlang proces, dat tot vérgaande veranderingen kan
leiden.
Als je als bestuurder namelijk het
standpunt inneemt, dat de jongeren geen eigen auto meer willen hebben
(op basis van één onderzoekje, dat door andere onderzoeken al is
weerlegd), kun je al snel tot de conclusie komen, dat er in de
toekomst minder parkeerplaatsen nodig zijn. En dus worden er dan
plekken weggehaald, tot jarenlange ergernis en frustratie van
inwoners, ondernemers en toeristen. Natuurlijk past het in de
duurzaamheidswens, dat iedereen in de bus stapt, want als tachtig
mensen in de bus zitten, scheelt dat potentieel toch weer tachtig
auto's op de weg. Helaas is de bus een vervoermiddel dat vertrekt
vanaf een plek waar je niet bent en je aflevert op een plek waar je
niet moet zijn. Met uitzondering van de grote steden blijven de
bussen van Arriva en Connexxion in landelijke gemeenten als Kaag en
Braassem angstwekkend leeg. Moeten hiervoor nou echt al die aparte
banen aangelegd worden, zoals op de N207? Terwijl het autoverkeer
ondertussen stil staat en hierdoor onnodig tonnen aan CO2 de lucht in
gaan? Is dat nu duurzaamheidsbeleid?
U begrijpt, waarde columnlezer, het
wordt nog een lastige keuze om te bepalen welke bijeenkomst ik zal
bezoeken om daar verslag van te doen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home