Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 augustus 2017

Grootste vangst ooit bij slootjesvissen

ROELOFARENDSVEEN – De Stichting Groen Licht organiseerde zondag 9 juli het jaarlijkse slootjesvissen. Waar het ieder jaar beperkt blijft tot het vangen van watervlooitjes, waterslakjes of een enkele modderkruiper, werd er dit jaar iets veel groters uit het water gehaald.

Joep Derksen

Bioloog Bardo heet de twaalf kinderen welkom en legt hen uit, hoe je het beste met een netje in het water kunt vissen. ,,Er zijn twee manieren om te scheppen; je kunt je net in achtjes draaien door het water heen of je houdt hem heel ver van je af in het water en trekt het net dan naar de kant toe.'' Als profetische waarschuwing voegde Bardo er nog aan toe: ,,Als je in de sloot valt, of oversteekt, doe dat wel onder begeleiding.''

De kinderen worden in vier groepjes verdeeld en krijgen bakjes, netjes en potjes met water uitgedeeld om hun vangst in te stoppen. Zodat de diertjes na bestudering weer in de sloot teruggezet kunnen worden. Tibbe is dolenthousiast; hij heeft grote plannen: ,,Ik ga eenden vangen!'' Ook Jaeden heeft er zin in: ,,Ik hoop dat ik een heel grote vis ga vangen. Ik denk niet, dat er slangen in het water zitten.'' Enkele kinderen proberen het eerst in de grote vijver, maar komen er al snel achter, dat daar niet veel waterbeestjes zijn. Al snel staan alle amateurbiologen langs de kant van een sloot te scheppen op zoek naar een prachtige vondst.

Er klinkt een grote plons: ,,Tibbe is in het water gevallen!'', roept zijn vriendje. Gelukkig staat de vader van Tibbe vlakbij om hem uit de sloot te trekken en het jochie mee naar huis te nemen om schone kleren aan te doen. De overige kinderen gaan echter onverdroten verder. Corry Uljee van Stichting Groen Licht laat weten, dat dit jaar de opkomst aan de lage kant is. De tijd van papieren nieuwsberichten op de lagere scholen ligt achter ons, dus is de deelnemeraantal van het slootjesvissen vooral afhankelijk van de ouders die op Facebook kijken.


In ieder geval heeft Uljee nu wel de tijd om een nieuwtje te vertellen. Groen Licht gaat samen met woningbouwcorporatie MeerWonen er voor zorgen, dat huurders mussendakpannen en mussenvides op hun daken kunnen plaatsen. Aan het eind van het evenement tonen de kinderen hun prestaties. Het ene jongetje is blij met een bootsmannetje en Ot stelt trots: ,,Ik heb een vis en een slak gevangen. Vissen doe ik wel vaker. Ik kom volgend jaar weer!'' Een filmpje over deze activiteit is te zien op: https://www.youtube.com/watch?v=rVzvFoZNzUk