ROELOFARENDSVEEN
– De omwonenden van de Fransche Brug willen het niet en dus komt
het er niet. Het gemeentebestuur had gedacht, dat het mooi zou zijn
om het Westeinde en de Fransche Brug 'Duurzaam Veilig' in te richten.
Dan wordt de weg zó aangepast, dat mensen daar maar 30 kilometer per
uur kunnen rijden én de politie kan dan ook nog controleren op
mensen die te hard rijden. De mensen die daar wonen hebben de
gemeente echter kunnen overtuigen om dit niet te doen.
Door
Joep Derksen
Tijdens
een participatietraject is volgens de gemeente 'unaniem gekozen om de
inrichting in grote lijnen te handhaven', zoals nu het geval is. Wel
worden de plantenbakken weggehaald, zodat (hard)rijdende
automobilisten niet het gevaar lopen om tegen die bakken aan te
rijden. Op het Westeinde komt nieuw asfalt te liggen; alleen de
Fransche Brug wordt in klinkers uitgevoerd.
Er
komen weliswaar 'glooiende snelheidsremmers' op het Westeinde, maar
wie daar eenmaal overheen gereden is, weet dat hij zich niet veel
zorgen hoeft te maken over de uitlaat van de auto. De bewoners hebben
in het participatietraject aangegeven, dat ze liever elkaar zullen
aanspreken op ongewenst rijgedrag.
De
gemeente is al jaren bezig met het realiseren van 'Duurzaam Veilige'
wegen. Maar juist op dit stuk weg worden al die 'duurzaam veilige'
maatregelen overboord gegooid. Kunnen andere omwonenden van straten,
die ook duurzaam veilig worden ingericht, hier van afzien? Zodat ze
wat sneller van en naar huis kunnen rijden? Wethouder Yvonne Peters
(VVD) reageert: ,,Als we een weg opnieuw gaan inrichten, proberen we
dat met inspraak van de inwoners te doen. Maar als er een bus door
die straat rijdt, heb je andere mogelijkheden om in te richten, dan
hier bij de Fransche brug.''
Waarom
mogen de omwonenden van de Fransche brug beslissen, dat hun weg niet
duurzaam veilig wordt ingericht? ,,De bewoners waren het er
bijna unaniem over eens, dat klinkers niet gewenst zijn en dat de
snelheidremmers uitgevoerd moeten worden als ‘glooiende plateaus’
in het Westeinde. Dit in verband met geluid, trillingen en
doorstroming. De bewoners weten, dat op het moment dat je niet
conform die richtlijn inricht, dat de politie dan de snelheid
mogelijk niet kan handhaven. Ze moeten elkaar aanspreken op hun
rijstijl, omdat ze elkaar ook kennen.''
Overigens
laat een gemeentelijk woordvoerder weten, dat de politie helemaal
niet handhaaft op te snel rijdende auto's op 30-kilometer wegen. ,,In
principe worden op die wegen geen politiecontroles gehouden, omdat er
eenvoudigweg niet te hard gereden kan worden. Uitzonderingen zijn er
natuurlijk altijd, bijvoorbeeld als op last van de burgemeester een
controle wordt gehouden, of bij een enorme hoeveelheid klachten.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home