Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 maart 2018

Groei Schiphol gestopt


KAAG EN BRAASSEM > Mag je de rechten van toekomstige bewoners onder de rook van Schiphol inperken, om zo meer kans te krijgen om extra woningen te bouwen in dat gebied? De gemeenteraadsleden van Kaag en Braassem vinden van niet. Zij stemden maandag 12 maart tegen de 'Beleidsregel Wonen en Vliegen 20 Ke-contour Schiphol.'

Schiphol heeft met de nationale overheid en de Provincies Zuid-Holland en Noord-Holland een deal gesloten. Deze deal houdt in, dat er meer huizen gebouwd mogen worden onder de rook van Schiphol. Maar als tegenprestatie moeten de gemeenten er voor zorgen, dat die nieuwe bewoners geen claims meer kunnen leggen op Schiphol vanwege het geluids- of fijnstofoverlast. En dat gaat de meeste gemeenteraadsleden veel te ver. Zeker, omdat er geen afspraken zijn gemaakt over de rechten van de toekomstige bewoners, op het moment dat de fijnstof- of geluidsoverlast enorm toeneemt.

Gemeenteraadslid Marcel Doze (CDA) heeft zich helemaal verdiept in deze ingewikkelde zaak. Hij kon SVKB, PRO en D66 overtuigen. De vier partijen riepen het college op, om in de regio te pleiten voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst voor het wonen en vliegen in de 20 Ke-contour. Maar dat bij die besprekingen wél de bewonersvertegenwoordigers in de Omgevingsraad Schiphol moeten worden betrokken. De gemeenteraad ging zelfs een stap verder: het college van burgemeester en wethouders moet in de toekomst blijven inzetten op maximaal 500.000 vluchten, waarvan maximaal 29.000 nachtvluchten per jaar. En ook moet, wat een meerderheid van de gemeenteraad betreft, de uitzonderingspositie voor de luchtvaartsector verdwijnen, waar het gaat om het realiseren van de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs. De enige twee partijen, die zich hier niet in konden vinden, waren LKB (die over enkele dagen ophoudt te bestaan) en VVD. Zij vinden de wensen van de raad 'onhaalbaar en niet realistisch'.