KAAG
EN BRAASSEM > Mag je de rechten van toekomstige bewoners onder de
rook van Schiphol inperken, om zo meer kans te krijgen om extra
woningen te bouwen in dat gebied? De gemeenteraadsleden van Kaag en
Braassem vinden van niet. Zij stemden maandag 12 maart tegen de
'Beleidsregel Wonen en Vliegen 20 Ke-contour Schiphol.'
Schiphol
heeft met de nationale overheid en de Provincies Zuid-Holland en
Noord-Holland een deal gesloten. Deze deal houdt in, dat er meer
huizen gebouwd mogen worden onder de rook van Schiphol. Maar als
tegenprestatie moeten de gemeenten er voor zorgen, dat die nieuwe
bewoners geen claims meer kunnen leggen op Schiphol vanwege het
geluids- of fijnstofoverlast. En dat gaat de meeste
gemeenteraadsleden veel te ver. Zeker, omdat er geen afspraken zijn
gemaakt over de rechten van de toekomstige bewoners, op het moment
dat de fijnstof- of geluidsoverlast enorm toeneemt.
Gemeenteraadslid
Marcel Doze (CDA) heeft zich helemaal verdiept in deze ingewikkelde
zaak. Hij kon SVKB, PRO en D66 overtuigen. De vier partijen riepen
het college op, om in de regio te pleiten voor het sluiten van een
nieuwe overeenkomst voor het wonen en vliegen in de 20 Ke-contour.
Maar dat bij die besprekingen wél de bewonersvertegenwoordigers in
de Omgevingsraad Schiphol moeten worden betrokken. De gemeenteraad
ging zelfs een stap verder: het college van burgemeester en
wethouders moet in de toekomst blijven inzetten op maximaal 500.000
vluchten, waarvan maximaal 29.000 nachtvluchten per jaar. En ook
moet, wat een meerderheid van de gemeenteraad betreft, de
uitzonderingspositie voor de luchtvaartsector verdwijnen, waar het
gaat om het
realiseren van de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs.
De enige twee partijen, die zich hier niet in konden vinden, waren
LKB (die over enkele dagen ophoudt te bestaan) en VVD. Zij vinden de
wensen van de raad 'onhaalbaar en niet realistisch'.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home