Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2019

,,Adopteer een straatje''


KAAG EN BRAASSEM – ,,Vuil ruimen is verslavend!'' Veronique Ruijgrok (31) zet zich al lang in om haar eigen straat schoon te houden. Daarom gaat ze ook regelmatig naar buiten om het zwerfvuil op te rapen. Dat bracht Ruijgrok op het idee voor 'Adopteer een straatje'. Wie mee doet krijgt een grijper in bruikleen en kan er zelf voor zorgen dat de eigen straat weer zwerfvuilvrij wordt.

Dit initiatief zet Ruijgrok op namens de Stichting Groen Licht, die zich bezig houdt met groen en natuurbehoud in de gemeente kaag en Braassem, waar ze sinds vorig jaar bij betrokken is. ,,Ik keek een documentaire, Blue Planet' en daar lieten ze zien hoeveel plastic er in een maag van een albatros zat. Dat vond ik zo erg en ik zat met tranen in de ogen voor de televisie. In het dorp zie ik al die plastic zakken in de sloot liggen en ik wilde er iets tegen doen.'' Hiermee geeft Ruijgrok in feite gehoor aan haar jeugdgevoelens: ,,Al van kleins af aan wilde ik de hele wereld redden. Dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik iets kleins uitgezocht, waarin ik het verschil kan maken.''

En in haar strijd tegen zwerfafval wil ze anderen enthousiasmeren om mee te doen. 'Adopteer een straatje' was geboren: ,,Ik bedacht het 'Groene kwartiertje', dat is afgeleid van het Veens kwartiertje. Mensen kunnen zich aanmelden om eens in de twee weken, maand of kwartaal een kwartiertje zwerfafval op te pikken in de eigen straat. En het afval dat ze verzamelen kom ik ophalen.'' Iedereen die meedoet aan 'Adopteer een straatje' krijgt een prikker in bruikleen.

De hoop is, dat in ieder dorp van de gemeente Kaag en Braassem mensen zich aanmelden om te helpen hun straatje schoon te houden. ,,Als we honderd aanmeldingen hebben, zorgen we voor honderd vuilgrijpers. Ik hoop, dat er uiteindelijk in iedere straat in Kaag en Braassem iemand zit, die deze straat geadopteerd heeft.'' Ze onderbreekt het interview om nog wat vuil uit de sloot te halen en lacht: ,,Vuil ruimen is best verslavend. Iedere keer zie je weer iets om op te pakken. Voor ik het weet, ben ik anderhalf uur bezig.''

Op dit moment hebben vijf mensen uit Oude Wetering, Rijnsaterwoude en Roelofarendsveen zich aangemeld. Wie ook zijn/haar straatje schoon wil houden, kan contact opnemen met de Stichting Groen Licht. Aanmelden gebeurt via info@stichtinggroenlicht.nl of whatsapp: 06 4905 0964.