Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 maart 2019

Vervanging Lange Brug


Gemeente draait op voor kosten 

OUD ADE – De gemeente Kaag en Braassem is volledig verantwoordelijk voor de vervangingskosten van de Lange Brug. Deze brug lijdt aan ernstige betonrot en is daarom al ruim een half jaar niet meer toegankelijk voor breed en zwaar verkeer. Hoewel de Provincie Zuid-Holland niet wil meebetalen aan de bouwkosten, hoopt de gemeente wel in aanmerking te komen voor een subsidie voor de geschatte te betalen 2 miljoen euro.

De Lange Brug werd in 1943 aangelegd en is sinds die tijd regelmatig onderhouden. Tot de jaren '90 van de vorige eeuw; toen kwam de klad er in. Dat blijkt uit een brief van Gedeputeerde Floor Vermeulen van de Provincie Zuid-Holland. Omdat het gemeentebestuur van Kaag en Braassem had laten weten, dat de Provincie in ieder geval zou moeten meebetalen aan de vervanging van de doorgerotte brug, heeft de Provincie precies uitgezocht hoe de vork in de steel zit.

Sinds 1993 heeft de Provincie geen juridische onderhoudsplicht meer en bovendien kreeg de toenmalige gemeente Alkemade 219.000 euro voor de overdracht van de Leidseweg (waarop de Lange Brug staat). Vervolgens heeft het gemeentebestuur van Alkemade verzaakt, om de Lange Brug goed te onderhouden. De laatste keer, dat aan de onderkant van de burg spuitbeton werd aangebracht, was in 1991. En dat proces moet iedere tien jaar herhaald worden, wat niet is gebeurd. Pas in 2017 werd het bestuur van de gemeente Kaag en Braassem wakker, dankzij een alerte inwoner, die stukken beton van de onderkant van de Lange Brug zag vallen.

Inmiddels heeft het gemeentebestuur noodmaatregelen genomen, zodat alleen het lichte verkeer, zoals auto's, maar ook de OV-bussen er nog overheen mogen. Het lijkt er op, dat er op dit moment nog geen gevaar is om over de brug heen te rijden. Volgens wethouder Inge van der Meer is de toestand van de brug het afgelopen half jaar niet verslechterd. Maar er wordt wel actie ondernomen. Uiterlijk in 2020 moet er een volledig nieuwe brug zijn. Naast de Lange Brug ligt ook een fietsbrug, die eigendom is van de gemeente Teylingen. Daarom gaat de gemeente Kaag en Braassem met haar buurgemeente in overleg, om te kijken of beide gemeenten samen een aanbesteding kunnen opzetten. Dan komt er één nieuwe brug, die tegelijkertijd de Lange Brug en de naastgelegen fietsbrug moet vervangen.

Het is een win-win situatie. Van der Meer: ,,Teylingen wil er over nadenken om de bruggen te integreren. Zodat je één brug hebt voor alle verkeer, in plaats van twee afzonderlijke bruggen. We kijken hierbij naar de 'total cost of ownership'. Is het handiger om een aparte brug te maken voor het autoverkeer, of is het goedkoper om in één keer een brug te maken, die ook zorgt voor de fietsers?''
Voor dit project, dat zo'n 2 miljoen euro gaat kosten, zullen Kaag en Braassem en Teylingen dan subsidie aanvragen bij de Provincie Zuid-Holland.