Nieuwe centrummanager Audrey van Doornspeek
Nieuwkoop – Sinds 1 april is Audrey van Doornspeek (44)
aangesteld als Centrummanager voor de gemeente Nieuwkoop. Zij krijgt twee jaar
de tijd, om de (winkel)centra in de verschillende kernen te verbeteren. Met een
combinatie van oude voorstellen en frisse ideeën moet de gemeente Nieuwkoop
weer dé place to be worden voor de toeristische, natuurliefhebbende en
cultuursnuivende consument.
In het gemeentehuis staat vermoedelijk een kast, met daarin
een lade vol met plannen, ideeën en voorstellen om de winkelcentra aantrekkelijker
te maken. Zelfs ondernemersadviseur Cor Molenaar heeft hier nog een ei over
gelegd. Maar er lijkt al die jaren vrij weinig te gebeuren, met uitzondering
van de ‘hanging baskets’ die her en der aan de lantaarnpalen hangen.
Van Doornspeek woont in Tilburg en reist twee dagen per week
af naar het Groene Hart. Voordat de centrummanager naar Nieuwkoop kwam, had ze
nog nooit van deze gemeente gehoord, geeft ze lachend aan. Waarom gaat Audrey
van Doornspeek slagen met het verbeteren van de winkelcentra, waar anderen
hebben gefaald? ,,Ik word centrummanager genoemd, maar er is nog niet veel te
managen. Ik wil eerst in gesprek met alle belanghebbenden, zoals ondernemers, weekmarkt,
vastgoedeigenaren, horeca, Nieuwkoop Marketing en de gemeente. Na de zomervakantie
gaan we samen werken aan een actieplan, waarbij we per winkelkern bepalen, wat
het profiel wordt.’’
Ze geeft een voorbeeld: ,,Het Reghthuysplein in de kern
Nieuwkoop bijvoorbeeld, met haar karakteristieke gebouwen, daar valt veel mee
te doen op het gebied van cultuur, zoals de kunstroute en de Smedendagen. Omdat
in deze kern twee winkelgebieden zijn, moeten zij zich van elkaar profileren.
In Ter Aar heb je één winkelgebied met een volledig en divers aanbod. We gaan
niet alles hetzelfde doen per kern, want dan maak je niet het
onderscheid.’’ Van Doornspeek vervolgt
desgevraagd: ,,Ik vind niet dat ieder winkelcentrum koste wat het kost behouden
moet blijven. Winkelgebiedjes die niet meer levensvatbaar zijn kun je
transformeren.’’
Één groot winkelcentrum voor de hele gemeente Nieuwkoop;
daar gaat Van Doornspeek niet voor. ,,Ik vind het veel te vroeg om zoiets nu al
te roepen.’’ Wel is ze positief over initiatieven als de BIZ (Bedrijven
Investeringszone) of een Ondernemersfonds, waarbij ondernemers gezamenlijk
meebetalen aan het verfraaien en versterken van hun dorp. Leegstaande panden
zijn funest voor het imago van een winkelcentrum. Daarom wil de Centrummanager
dit ook gaan aanpakken. ,,Ik geloof niet in het afplakken van de ramen, maar
laat kunstenaars mooie kunstwerken in deze ruimtes zetten. Of biedt hier meer
informatie over wat Nieuwkoop te bieden heeft.’’
Hoe zorgt Van Doornspeek er voor, dat ze geen tweede
Molenaartje wordt: dat met haar adviezen uiteindelijk niets gedaan wordt? ,,Ik
wil de samenwerking tussen de mensen opzetten, zodat we samen bepalen, welke
kant we op willen gaan. Ik ga geen oplossingen verzinnen; de oplossing zit in
de mensen zelf. Maar als mijn werk na twee jaar er op zit, moet elk
winkelgebied haar eigen kleur en profiel hebben.’’
Het gesprek is afgelopen; Van Doornspeek moet weer naar een
volgende afspraak. Ze sluit af: ,,Ik hoop, dat het eindresultaat zal zijn, dat
we over vijf jaar veel nieuwe bezoekers kunnen verwelkomen in onze kernen. En
dat winkeliers, evenementenorganisatoren, de weekmarkt en maatschappelijke
voorzieningen met elkaar samenwerken. Alleen ben je maar alleen; het elkaar
versterken is heel belangrijk!’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home