Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 juli 2019

Zestig jaar vertrouwen en beleven


Oude Wetering – Op 4 juli vierde het echtpaar Mia en Henk Glim, dat ze zestig jaar geleden het ja-woord tegen elkaar zeiden. Het stel leerde elkaar kennen, dankzij hun gezamenlijke passie; de scouting.

De wieg van Henk (84( stond in Velsen en Mia (83) is geboren in Pladjoe (Sumatra). Nadat ze een Jappenkamp overleefd had, verhuisde ze naar Nederland. Ieder ontstaan van een relatie heeft een oorzaak en voor Henk en Mia was dit de scouting. Ze ontmoetten elkaar bij een opleidingscursus voor leiders in Ommen. Bij Henk was het liefde op het eerste gezicht, voor Mia duurde het wat langer. ,,Ik had korte haren, een grote hoed op en stomme schoenen aan. Ik zag er niet uit, maar hij vond het toch leuk’’, beschrijft Mia hun eerste ontmoeting.

Henk: ,,Ze was een avontuurlijk type en zag er nogal verrassend uit. Dus ik was nieuwsgierig naar wat voor type ze is. Zij woonde in Den Haag en ik in IJmuiden. Ze nodigde me uit om naar Madurodam te gaan en van het een kwam het ander. Onze eerste zoen was die dag op het station in Den Haag.’’ Maar daarmee was Henk zijn kostje nog niet gekocht; hij moest flink zijn best doen om het hart van Mia écht te veroveren.

,,Mijn broer kreeg op zijn verjaardag een bos rozen, waar ‘HG’ op stond. Hij dacht, dat het een meisje was, die hem leuk vond. Maar die bloemen waren van Henk. Die sufferd had zijn eigen naam niet genoemd.’’ Ze lacht: ,,Henk heeft heel erg zijn best moeten doen. Ik liet hem wel eens staan. Dan kwam hij uit IJmuiden, maar ik had al een afspraak. En vervolgens kon hij weer terug naar huis.’’

Het huwelijk leverde een zoon en een dochter en vier kleinkinderen op. ,,We hebben ontzettend veel gedaan; de kinderen waren onze hobby en we namen hen overal mee naar toe; van musea tot concerten.’’ Vanaf hun 60ste heeft het echtpaar vijftien jaar lang groepen mensen begeleid op vakantie. Dan gingen we met de caravan en trokken we met twintig mensen door Europa en Amerika. Met dat caravanreizen hebben we zeventien landen bezocht, waarbij we steeds zestig dagen weg bleven.’’

Natuurlijk heeft het echtpaar een advies aan pasgetrouwde stelletjes: ,,Eet gezond en drink geen alcohol. En vertrouw elkaar en jouw kinderen.’’