Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2019

Inruil minicontainers is een zooitje in Nieuwkoop


Nieuwkoop – Het omruilen van de afvalcontainers in de gemeente Nieuwkoop is een enorm zooitje geworden. De medewerkers van het klantcontactcentrum zijn de afgelopen weken overspoeld met meer dan 1.500(!) telefoontjes. ,,Dat is schrikbarend hoog’’, laat wethouder Bernadette Wolters weten.

Vanaf 1 januari 2020 werkt Nieuwkoop met het ‘diftar’ afvalophaalsysteem. Hiervoor krijgen de inwoners een nieuwe container met een chip, zodat bijgehouden kan worden hoe vaak die container geleegd wordt. Eerder konden de inwoners aangeven, of ze een grote of kleine minicontainer wilden hebben. In de afgelopen weken moest Cyclus de oude containers omwisselen voor een nieuw gechipt exemplaar en die taak werd overgedragen aan het bedrijf Engels. En het werd een compleet zooitje.

Maar liefst 600 huishoudens kregen een minicontainer met een verkeerd volume. Soms kwam het, omdat de betreffende inwoners zelf een verkeerde keuze hadden aangegeven. Maar Engels had zelf een fout gemaakt bij haar eigen databestand, aldus verantwoordelijk wethouder Wolters. Er zijn 147 minicontainers onterecht ingenomen. Nog 92 van die minicontainers moeten weer worden terug geleverd.

Cees Romijn is werkzaam als journalist. Normaliter schrijft hij over de gebeurtenissen in het dorp, maar in dit geval is hij zelf ervaringsdeskundige. ,,Mijn oude container werd ingenomen, maar ik kreeg geen nieuw exemplaar. Je gelooft het niet. Twee weken heb ik gezeurd om een groene container en vrijdag hebben ze hem eindelijk afgeleverd!’’

Romijn was niet de enige inwoner, die belde. Maar liefst 1.500 telefoontjes moest het klantcontactcentrum van de gemeente Nieuwkoop verwerken. De medewerkers raakten zo overbelast, dat Cyclus inmiddels eigen medewerkers heeft toegevoegd aan dit klantcontactcentrum. Hiermee worden de ambtenaren ontlast en kunnen de vragen van de inwoners direct beantwoord worden en klachten zo snel mogelijk worden opgelost.

Ook Cyclus zelf kreeg meer dan 160 telefoontjes en tientallen e-mails te verwerken. Inwoners belden zelfs Engels en ook dat bleek niet altijd een onverdeeld fijne ervaring, informeerde Wolters: ,,Het call centrum van Engels heeft niet goed gewerkt, waar het gaat om bereikbaarheid, klantgerichtheid en betrouwbaarheid. Engels stelt een tweede lijn open van haar call center en haar medewerkers hebben de opdracht gekregen om de inwoners correct te bejegenen.’’

Inmiddels worden alle fout geleverde minicontainers weer omgewisseld. Dat moet uiterlijk in week 49 afgerond zijn. Mochten er dan nog steeds verkeerde minicontainers staan bij bepaalde huizen, dan draagt Cyclus er persoonlijk zorg voor, dat dit alsnog goed komt. Wolters: ,,In week 50 zouden alle huishoudens over de juiste inzamelmiddelen moeten beschikken. In maart 2020 kunnen inwoners nog omruilen als ze niet tevreden zijn met de aan hen gegeven container. Ik ben zeer bedroefd over de manier waarop dit allemaal gegaan is.’’