Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 februari 2020

Zwaard van Damocles hangt boven Intratuin


Ter Aar – Woest is Leen Kroon, directeur van de Intratuin Ter Aar. De gemeente Nieuwkoop wil morrelen aan zijn rechten om allerlei goederen te verkopen aan zijn klanten. De Intratuin zou alleen maar tuinspullen moeten verkopen en geen huishoudelijke artikelen of voedingsmiddelen. Kroon gaat er met een gestrekt been in.

,,Ik wil het zwaard van Damocles niet boven mijn hoofd hebben hangen. Ik ga met de hakken in het zand, om mijn bestemming te houden. De gemeente wil me een loer draaien. Als ze willen, dat ik opsodemieter, dan moeten ze het zeggen. Maar ik geef tachtig gezinnen te eten. Met de wijziging van het bestemmingsplan willen ze me in de vernieling werken.’’

Kroon was vorige week bij een bijeenkomst over het detailhandelsbeleid en kreeg daar te horen, dat de bedrijfsactiviteiten van zijn onderneming ingeperkt zouden moeten worden. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Vorig jaar zag wethouder Antoinette Ingwersen nog af van het wijzigen van het bestemmingsplan. Hierdoor kwam er geen rechtszaak, waarin Kroon miljoenen aan schadevergoeding zou eisen van de gemeente. Maar als de gemeente nu toch de rechten van de Intratuin wil aanpassen, dan hangt de gemeente een nieuwe schadeclaim van circa 4 miljoen boven het hoofd.

Kroon: ,,We hebben net een bewogen periode achter de rug over een wijziging van het bestemmingsplan. We hebben een planschadeonderzoek laten opstellen, waaruit bleek dat dit de gemeente 4 miljoen euro gaat kosten. Hierna heeft wethouder Ingwersen aangegeven, dat het voor de Intratuin zou blijven, zoals het was. We moeten wel detailhandel hebben, om te overleven.’’

Van oorsprong is de Intratuin een plek, waar consumenten tuinspullen halen. Maar al jaren heeft deze winkel de bestemming ‘detailhandel’. En dus kun je daar ook terecht voor potten, pannen, koeken en pinda’s. Ondernemers aan de andere kant van de brug zijn daar niet blij mee, zeker niet nu er sinds vorig jaar ook een supermarkt naast de Intratuin is gekomen.

Daar heeft Kroon geen boodschap aan: ,,Als andere ondernemers dezelfde kans zouden hebben, zouden ze die ook grijpen.’’ Als de gemeente niet snel haar plannen intrekt voor het wijzigen van het bestemmingsplan, gaat Kroon ook stappen zetten. Volgens de huidige regels heeft Kroon het recht om ruimte te verhuren aan andere winkels. ,,Al twee keer is hier interesse voor getoond. Ik heb die boot steeds afgehouden, maar nu voel ik me vrij om daar in de toekomst anders mee om te gaan. Als de gemeente zich niet aan de afspraken houdt, doe ik het ook niet meer.’’