Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 september 2020

Anderhalf miljoen euro extra voor ambtenarenonderkomen

Zonder gouden kranen

Nieuwkoop - De nieuwbouw van een onderkomen voor de gemeentelijke buitendienstmedewerkers op Schoterhoek 2 in Nieuwkoop wordt anderhalf miljoen euro duurder. De hogere kosten komen vooral door de maatregelen om het pand duurzaam te maken. Volgens burgemeester Robbert Jan van Duijn is de gemeente uiteindelijk goedkoper uit, omdat er geen huisvestingsonderkomen meer gehuurd hoeft te worden.

Volgens de burgemeester zijn de sterk gestegen bouwkosten en de duurzaamheidsambities de redenen voor de hogere kosten. Het dak wordt bijvoorbeeld steviger gemaakt, zodat er veel zonnepanelen op kunnen liggen en het gebouw meer energie opwekt dan gebruikt. Van Duijn: ,,Circulair bouwen is de standaard als het gaat om het gemeentelijk vastgoed.’’ Maar in een jaar tijd blijken de kosten 1,5 miljoen euro hoger uit te vallen dan eerder gedacht. Hier staat tegenover, dat de huurkosten van twee andere onderkomens verderop aan de Schoterhoek wegvallen.

Van Duijn, die begin dit jaar burgemeester werd van Nieuwkoop, kreeg het nieuws over deze financiële tegenvaller pas enkele maanden geleden te horen. ,,Toen schrok ik wel.’’ In de toekomst moeten alle gemeentelijke gebouwen van het gas af en (bijna) energieneutraal worden. Als ‘Schoterhoek 2’ een voorbode is, gaat dit Nieuwkoop de komende jaren enorm veel geld kosten. De burgemeester: ,,Dat wordt nog een flinke uitdaging.’’  

Wat raadslid Kooman (VVD) betreft wordt de bouw van een ambtenarenonderkomen naast het afvalbrengstation ‘in de ijskast gezet’. Maar daar wil Van Duijn niets van weten. ,,Je zorgt voor huisvesting voor je buitendienst, met zonnepanelen, het is je eigen werf en je gaat efficiënter werken omdat het naast het afvalbrengstation komt te staan. Het klinkt als een enorm bedrag, die 3,6 miljoen, maar per jaar is het 142.000 euro. Begrotingstechnisch kom je beter uit.’’ De jaarlijkse besparing van zo’n 30.000 euro betekent, dat de gemeente het geld over 120 jaar terug heeft. Of het te bouwen ambtenarenonderkomen er dan nog staat, is maar de vraag.