Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 september 2020

Gerben van Duin wordt nieuwe wethouder

Nieuwkoop – Gerben van Duin wordt de nieuwe wethouder in de gemeente Nieuwkoop. Hij volgt Bernadette Wolters op, die vorige maand vanwege haar gezondheid is opgestapt.

De politieke partij Natuurlijk Nieuwkoop heeft enkele weken gezocht naar een geschikte vervanger. De gedoodverfde kandidaat, Berry Dors, trok zich namelijk onlangs terug. Van Duin is een door de wol geverfde bestuurder. In de gemeente Noordwijk zit hij voor de lokale politieke partij PUUR in de raad. Tot 2018 is hij twaalf jaar lang wethouder geweest in diezelfde gemeente.

Van Duin is al bekend met Nieuwkoop, omdat hij als adviseur heeft gewerkt aan het opstellen van een sportakkoord. De gemeenteraad stemt op 1 oktober in met zijn benoeming. Voor hemzelf kwam de vraag om wethouder te worden ‘best onverwacht’, laat Van Duin weten. ,,Ik was niet op zoek naar een wethouderschap. Heb eerder ook nee gezegd bij een andere gemeente, maar nu viel de vraag op het goede moment. Ik was klaar met mijn werk als sportformateur in Nieuwkoop en heb in die tijd een heel mooi beeld gekregen van de gemeente.’’

Veel contacten heeft Van Duin opgedaan in het afgelopen jaar. ,,Ik zat met alle sportorganisaties om de tafel. Er is een klik tussen mij en het college van burgemeester en wethouders. Ook de fractie van Natuurlijk Nieuwkoop bestaat uit leuke mensen. Ik krijg in Nieuwkoop de ruimte om mijn missie uit te voeren om Nederland in beweging te krijgen en gezond te maken.’’

Van Duin zegt zijn raadslidmaatschap op in Noordwijk. ,,Het is toch jammer, dat ik daar afscheid moet nemen, maar lokaal blijf ik voor de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen daar politiek actief.’’ Hij is heel blij met zijn aankomende aanstelling als wethouder: ,,Dit past heel mooi. Het voelt goed.’’

Fractievoorzitter Pien Schrama (Natuurlijk Nieuwkoop) is blij, dat Gerben van Duin ‘ja’ heeft gezegd tegen de vraag om wethouder te worden. ,,Gerben was ons opgevallen omdat hij heeft rondgelopen als sportformateur. We hebben positief kennis met hem gemaakt. Hij gaat de taken van Bernadette Wolters hij overnemen, zo is de bedoeling. Dan gaat het om alles op het gebied van het sociaal domein: zorg, onderwijs en duurzaamheid. Het is heel fijn om met Gerben een goede opvolger te hebben. Hij zal onze partij goed kunnen vertegenwoordigen en samen met de coalitiepartijen het werk voltooien.’’