Centrumplan verdeelt meningen
Met een nieuw centrumplan en tien maatregelen moet de gemeente Nieuwkoop weer aantrekkelijk worden voor bezoekers en consumenten. Maar wat vinden VON-voorzitter en ondernemer Leo Kooyman, bedrijfsdokter Cor Molenaar en wethouder Antoinette Ingwersen er van?
- Waarom is
een nieuw centrumplan nodig? Ingwersen: ,,De gemeente kiest ervoor om de uitstraling en
de inrichting van het Reghthuysplein en directe omgeving op te waarderen. Het
Regthuysplein wordt het toeristische hart van de Nieuwkoopse bedrijvigheid. Dit
is nodig, omdat het centrum in z’n huidige vorm te maken heeft met leegstand,
matige samenhang en een “stenige” openbare ruimte.’’
Leo Kooyman: ,,Er moet duidelijkheid
komen over de toekomstmogelijkheden van de retail en
horecabedrijven. Er is leegstand; dat ziet er uit als een gebit, waar een
voortand uit gevallen is.’’
- Wat is er
gedaan met de vorige adviezen van onder anderen retaildeskundige Cor
Molenaar en het Platform De Nieuwe Winkelstraat?
Kooyman: ,,Het advies van het
kenniscentrum De Nieuwe Winkelstraat ging uit van één centrum en dat riep
veel reacties op. Retail-deskundige Cor Molenaar heeft eerst een
uitgebreide enquête gehouden onder de inwoners over hun oordeel over
Kennedyplein en Reghthuysplein. Zijn advies was uiteindelijk, dat beide
centra een gewaardeerde eigen functie hebben.’’
Molenaar:
,,Het betreffende adviesbureau heeft geen gebruik gemaakt van onderzoeken uit
het verleden. De gemeente Nieuwkoop is een uiterst geïsoleerd gebied
en de aantrekkingskracht van het
Reghthysplein is heel matig; dat winkelcentrumpje loopt helemaal leeg. Aan het
Reghthuysplein is geen ruk te doen. Het is veel logischer om het terrein van
Jumbo, Intratuin en de Action als publiekstrekker in te zetten. Zet er wat
horeca bij en winkels met verse groenten en andere producten; dat trekt mensen
uit de hele regio aan.’’
- Waarin
verschilt het rapport dat er nu ligt van die vorige adviezen? Ingwersen: ,,We
willen doorpakken met tien concrete acties. De visie sluit verder aan bij de
onlangs vastgestelde detailhandelsvisie en op de conceptnota Toerisme en
Recreatie.’’
Kooyman: ,,Het
plan kon al gebruik maken van de informatie uit de detailhandelsvisie en
de recreatievisie. Belangrijke onderdelen in dit advies zijn de functie en
inrichting van het Reghthuysplein en de tien actiepunten. De VON vindt het
jammer dat de verlegging van de parkeerdruk naar de Achterweg niet
wordt meegenomen in een integraal plan.’’
- Dan
ligt er straks een nieuw plan en dan?
Kooyman: ,,Er is actie nodig om
de uitvoering volgens plan te laten verlopen. Daarbij hoort ook een
regelmatige voortgangsbrief en druk op de ketel. De VON zal daar
aan meewerken.’’
Molenaar: ,,Dat hangt er van af hoe ze
het verder invullen en of ze in staat zijn om toeristen binnen te halen. Ik heb
alleen ad hoc plannen gezien en geen ideeën om mensen voor langere tijd massaal
naar Nieuwkoop te laten komen.’’
-
Wanneer gaat de consument hier concreet iets van merken?
Ingwersen: ,,Hopelijk snel. Alles is er op
gericht om door te pakken. Het is goed denkbaar dat we bijvoorbeeld via
proefopstellingen ervaringen opdoen met een autoluwer Reghthuysplein.’’
Kooyman: ,,Prioriteit is om de lege winkels weer bezet te krijgen en om
tussentijds de etalages aantrekkelijk te houden. De aanpak met kunst en
‘Nieuwkoop maakt het al 700 jaar’ zijn fraaie oplossingen. Een proef met
gedeeltelijk vrij maken van het plein zal ook een zichtbaar effect zijn.’’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home