Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 oktober 2020

Centrumplan verdeelt meningen

Met een nieuw centrumplan en tien maatregelen moet de gemeente Nieuwkoop weer aantrekkelijk worden voor bezoekers en consumenten. Maar wat vinden VON-voorzitter en ondernemer Leo Kooyman, bedrijfsdokter Cor Molenaar en wethouder Antoinette Ingwersen er van?

- Waarom is een nieuw centrumplan nodig? Ingwersen: ,,De gemeente kiest ervoor om de uitstraling en de inrichting van het Reghthuysplein en directe omgeving op te waarderen. Het Regthuysplein wordt het toeristische hart van de Nieuwkoopse bedrijvigheid. Dit is nodig, omdat het centrum in z’n huidige vorm te maken heeft met leegstand, matige samenhang en een “stenige” openbare ruimte.’’

Leo Kooyman: ,,Er moet duidelijkheid komen over de toekomstmogelijkheden van de retail en horecabedrijven.  Er is leegstand; dat ziet er uit als een gebit, waar een voortand uit gevallen is.’’

- Wat is er gedaan met de vorige adviezen van onder anderen retaildeskundige Cor Molenaar en het Platform De Nieuwe Winkelstraat?

Kooyman: ,,Het advies van het kenniscentrum De Nieuwe Winkelstraat ging uit van één centrum en dat riep veel reacties op. Retail-deskundige Cor Molenaar heeft eerst een uitgebreide enquête gehouden onder de inwoners over hun oordeel over Kennedyplein en Reghthuysplein. Zijn advies was uiteindelijk, dat beide centra een gewaardeerde eigen functie hebben.’’

Molenaar: ,,Het betreffende adviesbureau heeft geen gebruik gemaakt van onderzoeken uit het verleden. De gemeente Nieuwkoop is een uiterst geïsoleerd gebied en de aantrekkingskracht van het Reghthysplein is heel matig; dat winkelcentrumpje loopt helemaal leeg. Aan het Reghthuysplein is geen ruk te doen. Het is veel logischer om het terrein van Jumbo, Intratuin en de Action als publiekstrekker in te zetten. Zet er wat horeca bij en winkels met verse groenten en andere producten; dat trekt mensen uit de hele regio aan.’’

- Waarin verschilt het rapport dat er nu ligt van die vorige adviezen? Ingwersen: ,,We willen doorpakken met tien concrete acties. De visie sluit verder aan bij de onlangs vastgestelde detailhandelsvisie en op de conceptnota Toerisme en Recreatie.’’

Kooyman: ,,Het plan kon al gebruik maken van de informatie uit de detailhandelsvisie  en de recreatievisie. Belangrijke onderdelen in dit advies zijn de functie en inrichting van het Reghthuysplein en de tien actiepunten. De VON vindt het jammer dat de verlegging  van de parkeerdruk naar de Achterweg  niet wordt meegenomen in een integraal plan.’’

- Dan ligt er straks een nieuw plan en dan?

Kooyman: ,,Er is actie nodig om de uitvoering volgens plan te laten verlopen. Daarbij hoort ook een regelmatige  voortgangsbrief en druk op de ketel.  De VON zal daar aan meewerken.’’

Molenaar: ,,Dat hangt er van af hoe ze het verder invullen en of ze in staat zijn om toeristen binnen te halen. Ik heb alleen ad hoc plannen gezien en geen ideeën om mensen voor langere tijd massaal naar Nieuwkoop te laten komen.’’


- Wanneer gaat de consument hier concreet iets van merken?

 Ingwersen: ,,Hopelijk snel. Alles is er op gericht om door te pakken. Het is goed denkbaar dat we bijvoorbeeld via proefopstellingen ervaringen opdoen met een autoluwer Reghthuysplein.’’

Kooyman: ,,Prioriteit is om de lege winkels weer bezet te krijgen en om tussentijds de etalages aantrekkelijk te houden.  De aanpak met kunst en ‘Nieuwkoop maakt het al 700 jaar’ zijn fraaie oplossingen.  Een proef met gedeeltelijk vrij maken van het plein zal ook een zichtbaar effect zijn.’’