Wegen op de schop voor verbeteren veiligheid
Nieuwkoop strijdt tegen doorgaand verkeer
Nieuwkoop – Al jaren balen inwoners van de overvolle
wegen in de gemeente Nieuwkoop. Met name het doorgaande verkeer in de dorpen is
een doorn in het oog. Inwoners konden de in hun ogen onveiligste plekken
aangeven. Het gemeentebestuur heeft nu een ‘Gemeentelijke Verkeer- en
Vervoersplan’ aangenomen, waardoor er geld is voor het aanpakken van de ergste
‘blackspots’.
Door het praten met inwoners, ondernemers en belangengroeperingen
is een serie maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo
gaat de snelheid op de Ringdijk en Westkanaalweg omlaag én zijn er plannen om
het doorgaande vrachtverkeer uit de dorpskernen te verbannen.
Al het doorgaande auto- en vrachtverkeer moet zoveel
mogelijk om de gemeente Nieuwkoop heen rijden, stelt wethouder Antoinette Ingwersen.
Enkele jaren geleden werden camera’s geplaatst, waarbij op basis van kentekens
duidelijk werd, dat veel van de chauffeurs niet in de gemeente Nieuwkoop wonen
of werken. En dat zette het gemeentebestuur aan het denken. ,,We willen niet de
wegen optimaliseren zodat mensen sneller door onze gemeente sneller in de
andere steden in de randstad kunnen zijn.’’
Met ‘slimme’ maatregelen, zoals andere bewegwijzering,
smileys om mensen op hun snelheid te wijzen en het gebruik van bijvoorbeeld
klinkers om de gemiddelde snelheden te verlagen, moet het onaantrekkelijker
worden voor verkeersdeelnemers om dwars door de Nieuwkoopse kernen te rijden.
Maar Ingwersen gaat nog een stap verder. Zo wordt het deel van de
Westkanaalweg, tussen de rotonde Kerkweg en de Papenveersebrug, afgesloten voor
het doorgaande vrachtverkeer. Alleen chauffeurs, die bij een van de daar
gevestigde bedrijven moeten zijn, kunnen een ontheffing krijgen.
Omwonenden zijn enthousiast over deze maatregel. Wat Rick
van der Hoorn van het schaatsverkoopbedrijf Jan van der Hoorn betreft, had dat
vrachtwagenverbod ook doorgetrokken mogen worden naar het andere deel van de
Westkanaalweg waar hij woont en zijn bedrijf heeft. ,,Die weg is te smal voor
grote vrachtwagens. Ze rijden veel te hard. Regelmatig zie ik Poolse werknemers
van het industrieterreintje lopen richting het dorp en dan is het een hoop
keren ‘o je’. Het is wachten, tot er wat gebeurt, want dat vrachtverkeer
dendert voorbij.’’
Ingwersen staat open voor nieuwe suggesties, maar van enkele
verkeersveiligheidsmaatregelen is nu al duidelijk, dat ze volgend jaar
plaatsvinden (zie kader).
Het moet voor fietsers ook veiliger worden om de weg op te
gaan. Zo ziet Ingwersen graag de komst van een vrijliggend fietspad langs de
N231 en ook de Westkanaalweg. Op de Papenveersebrug komen duidelijke
wegmarkeringen, zodat fietsers daar veiliger kunnen oversteken.
Of al het doorgaande verkeer de komende jaren ook écht zal
verminderen door de maatregelen, moet nog blijken. Ingwersen: ,,Ik zou het
liefst een fly-over over heel Nieuwkoop maken. We verkleinen de kans op
ongevallen. Maar de mensen moeten zelf nadenken over hun eigen verkeersgedrag.
Heb geen lak aan de snelheidsregels; doe het voor elkaar in het dorp.’’
Kader:
Andere maatregelen om de verkeersveiligheid te
verbeteren:
In 2021 en 2022 worden onder meer de volgende
verkeersmaatregelen genomen om de veiligheid in de gemeente Nieuwkoop te
verbeteren.
-
Bewegwijzering aanpassen Ter Aar
-
Vrachtverbod Westkanaalweg/venstertijden
-
Aanpassen maximum snelheid Ringdijk (van 80 naar
60 km/u)
-
Nieuwveen: Kruising Hazeweg- Laan der
Verwondering
-
Noordeinde: Noordeinde t/m Stationsweg
(Zevenhoven)
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home