Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 april 2022

Wereldvaccinatieweek

Interview met Frans Zonneveld, Coronaslachtoffer, Huisarts en Rotarian

Één van de eerste coronaslachtoffers in de Bollenstreek was huisarts Frans Zonneveld.

Ruim een jaar later heeft hij nog altijd last van de naweeën er van. Hij zet zich daarom samen met Siebe Stellingwerff Beintema met passie in voor de start van de Wereld Vaccinatie Week, die op zaterdag 24 april begint.

Zonneveld kan zich nog goed herinneren hoe hij corona hem trof. ,,Ik werd ziek, knapte op en daarna werd ik weer ziek. Op heel veel aandrang van mijn collega werd ik uiteindelijk getest en die test viel positief uit. De hele praktijk moest twee weken dicht en zelf ben ik vervolgens nog eens weken flink ziek geweest. Hoewel ik daarna opknapte, houd ik nog steeds last van vermoeidheid. Avonddiensten of nachtdiensten kan ik nog steeds niet doen en ik slaap soms nachten van 12 uur.’’

De huisarts is erg blij met de start van de Wereld Vaccinatie Week, waardoor er positieve aandacht komt voor de voordelen van vaccineren. ,,Ik had, in mijn tienerjaren, een buurjongen van 8 jaar. Hij ging dood aan de mazelen. Het is zó zonde, dat zo’n leven weggaat, wat door vaccinatie voorkomen kan worden. Hetzelfde geldt voor baarmoederhalskanker. Deze kanker ontstaat door het herpesvirus en is met een prik te voorkomen. Het wordt bij jonge vrouwen vaak pas ontdekt, als het niet meer geholpen kan worden. Door indianenverhalen gaan sommige kinderen niet. Maar het zal je kind zijn waar op jonge leeftijd baarmoederhalskanker wordt ontdenkt.

Een van de meest succesvolle vaccinatiecampagnes is zonder twijfel de poliovaccinatie. Stellingwerff Beintema zet zich met fondsenwerving hier al jaren voor in. In de jaren ’80 kregen nog 360.000 mensen per jaar polio. Kinderverlamming is een ander woord: het zenuwstelsel van kinderen raakt verward, waardoor ze zwaar gehandicapt worden en blijven. Een Rotaryclub in de Filippijnen begon 35 jaar geleden met een vaccinatieactie om heel de Filippijnen poliovrij te krijgen. De internationale Rotaryorganisatie heeft dat opgepakt en tot doel gesteld om de hele wereld vrij te krijgen. Nu zijn er nog maar twee landen, waar polio voorkomt: in Afghanistan en Pakistan.’’

Hoewel dat landen zijn, waar goede infrastructuur bijna ontbreekt, is daar ook grote steun voor het vaccineren. Stellingwerff Beintema: ,,Eind vorig jaar werden in Afghanistan in één week 7 miljoen mensen gevaccineerd. Afgelopen januari kregen in Pakistan binnen zeven dagen maar liefst 39,6 miljoen kinderen twee druppeltjes van het poliovaccin in de mond!”

Dat er mensen zijn, die zo kritisch zijn tegenover het vaccineren tegen het coronavirus vinden zowel Zonneveld als Stellingwerff Beintema moeilijk te begrijpen. De huisarts: ,,In onze jeugd kregen kinderen mazelen, meningitis, hepatitis en hersenvliesontsteking. Waarom denk je, dat dit niet tot nauwelijks meer voorkomt? Inderdaad; door het vaccineren! Iedereen wil graag met vakantie of op een terras zitten. Dat kunnen we alleen bereiken door grootschalig te vaccineren!’’

Zonneveld begint de Internationale Vaccinatie Week symbolisch door Stellingwerff Beintema de eerste vaccinatieprik tegen corona te geven. Ze hopen, dat veel mensen het belang in zullen zien van goed en tijdig vaccineren. Zonneveld: ,,Vaccineren is de redding geweest, waarom we de kindersterfte omlaag hebben gebracht. Ik ben 100% voor vaccineren. Dat is het enige wat werkt!’’