Veel steun voor komst Leimuidertunnel
KAAG EN BRAASSEM – De Leimuiderbrug is inmiddels de grootste splijtzwam van de samenleving geworden. Tandenknarsend en stuurbijtend staan ieder uur meerdere malen honderden automobilisten te wachten tot de brug weer naar beneden gaat, zodat de reis naar het werk of huis weer vervolgt kan worden. De te pas en te onpas opengestelde Leimuiderbrug heeft geleid tot een petitie om een ‘Leimuidertunnel’ aan te leggen. Dit voorstel wordt al gesteund door ruim 1600 mensen.
De Leimuiderbrug ligt op de grens tussen Noord-Holland en
Zuid-Holland en werd rond 1960 aangelegd over de Ringvaart van de
Haarlemmermeerpolder. De belangrijke verkeersader loopt over deze brug, die
vlakbij het dorp Leimuiden ligt. Ooit werd de brug bediend door een
brugwachter. Dat beviel prima; deze brugwachter hield rekening met het verkeer
en kon daardoor regelen, dat de brug niet steeds voor één vakantiebootje per
keer omhoog ging. De Provincie Noord-Holland, onder wiens bewind de
Leimuiderbrug valt, stimuleert ook het zogeheten ‘konvooivaren’, waarbij een
grote groep schippers in één keer de brug passeert.
Maar sinds april 2021 wordt de Leimuiderbrug van afstand bediend
en sindsdien stapelen de ongelukkige voorvallen zich op. Wanneer een bootje met
mast of schip voorbij komt, moet het autoverkeer vrijwel altijd tien minuten
wachten. Wat uiteraard leidt tot veel uitstoot van stikstof en andere
uitlaatgassen. Ook het aantal storingen lijkt toe te nemen; de ene keer gaan de
slagbomen niet meer omhoog en de volgende keer sluit de brug niet compleet.
Vervolgens moet een monteur opgeroepen worden om het probleem te fixen, maar
dat duurt natuurlijk even voordat die monteur er is. Dit jaar kwam het zelfs
voor, dat automobilisten maar liefst 172 minuten (bijna drie uur) moesten
wachten tot ze weer door konden rijden.
De klachten over de storingen van de Leimuiderbrug
duren al lang. In april 2021 kreeg de Leimuiderbrug nieuwe sensoren, die
bediend werden door een bediencentrale in Heerhugowaard. Maar, zo gaf communicatieadviseur
Ieke van der Helm van de Provincie Noord-Holland indertijd al aan: “De sensoren
bleken te kritisch afgesteld te zijn. Helaas gebeurt dit wel
eens vaker bij werkzaamheden waarbij sensoren vervangen worden en het is
vervelend voor het weg- en vaarwegverkeer. Er wordt uitgebreid getest, maar
ondanks dat is er een kleine kans op een storing. De praktijk leert dat de
opgetreden storing niet nogmaals voorkomt.’’
Met deze uitspraak is niet iedereen
het eens. De frustraties over de openstaande brugdelen en het almaar moeten
wachten zorgden ervoor dat Leimuidenaar Sjoerd van der Hoorn een petitie
opstartte om in 2027 een Leimuidertunnel aan te leggen. Op die manier kan het
vaarverkeer rustig genieten van het water en kunnen de (vracht)auto’s en bussen
ongestoord naar hun eindbestemmingen rijden. Van der Hoorn wijst er in zijn
petitie op, dat iedere dag 45.000 voertuigen over deze Leimuiderbrug moeten
rijden. “Zelfs als er geen storing is, is de Leimuiderbrug al jaren een enorme
hindernis voor het verkeer op de N207. Elke brugopening legt het verkeer aan
alle kanten minimaal tien minuten stil. Alleen al in augustus van dit jaar ging
de brug tijdens spitstijden gemiddeld vier keer per uur open en waren er twaalf
storingen, die langer dan een uur duurden.”
Ruim 1600 mensen steunen het pleidooi
richting de provincies Noord- en Zuid-Holland om nu alvast geld te sparen voor
een Leimuidertunnel en dat tot die tijd de brugwachter en een vaste
storingsmonteur terugkomen. De Provincie Noord-Holland is druk bezig de oorzaak
van de storingen te onderzoeken. Bij het gemeentebestuur van Kaag en Braassem
lijkt het geduld ook op te raken. In een brief aan de verantwoordelijk
Provinciebestuurder Jeroen Olthof uitte het gemeentebestuur haar ‘grote
zorgen’.
Voor meer informatie over de petitie: www.leimuidertunnel.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home