Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 november 2022

Veel steun voor komst Leimuidertunnel

KAAG EN BRAASSEM – De Leimuiderbrug is inmiddels de grootste splijtzwam van de samenleving geworden. Tandenknarsend en stuurbijtend staan ieder uur meerdere malen honderden automobilisten te wachten tot de brug weer naar beneden gaat, zodat de reis naar het werk of huis weer vervolgt kan worden. De te pas en te onpas opengestelde Leimuiderbrug heeft geleid tot een petitie om een ‘Leimuidertunnel’ aan te leggen. Dit voorstel wordt al gesteund door ruim 1600 mensen.

De Leimuiderbrug ligt op de grens tussen Noord-Holland en Zuid-Holland en werd rond 1960 aangelegd over de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. De belangrijke verkeersader loopt over deze brug, die vlakbij het dorp Leimuiden ligt. Ooit werd de brug bediend door een brugwachter. Dat beviel prima; deze brugwachter hield rekening met het verkeer en kon daardoor regelen, dat de brug niet steeds voor één vakantiebootje per keer omhoog ging. De Provincie Noord-Holland, onder wiens bewind de Leimuiderbrug valt, stimuleert ook het zogeheten ‘konvooivaren’, waarbij een grote groep schippers in één keer de brug passeert.

Maar sinds april 2021 wordt de Leimuiderbrug van afstand bediend en sindsdien stapelen de ongelukkige voorvallen zich op. Wanneer een bootje met mast of schip voorbij komt, moet het autoverkeer vrijwel altijd tien minuten wachten. Wat uiteraard leidt tot veel uitstoot van stikstof en andere uitlaatgassen. Ook het aantal storingen lijkt toe te nemen; de ene keer gaan de slagbomen niet meer omhoog en de volgende keer sluit de brug niet compleet. Vervolgens moet een monteur opgeroepen worden om het probleem te fixen, maar dat duurt natuurlijk even voordat die monteur er is. Dit jaar kwam het zelfs voor, dat automobilisten maar liefst 172 minuten (bijna drie uur) moesten wachten tot ze weer door konden rijden.

De klachten over de storingen van de Leimuiderbrug duren al lang. In april 2021 kreeg de Leimuiderbrug nieuwe sensoren, die bediend werden door een bediencentrale in Heerhugowaard. Maar, zo gaf communicatieadviseur Ieke van der Helm van de Provincie Noord-Holland indertijd al aan: “De sensoren bleken te kritisch afgesteld te zijn. Helaas gebeurt dit wel eens vaker bij werkzaamheden waarbij sensoren vervangen worden en het is vervelend voor het weg- en vaarwegverkeer. Er wordt uitgebreid getest, maar ondanks dat is er een kleine kans op een storing. De praktijk leert dat de opgetreden storing niet nogmaals voorkomt.’’

Met deze uitspraak is niet iedereen het eens. De frustraties over de openstaande brugdelen en het almaar moeten wachten zorgden ervoor dat Leimuidenaar Sjoerd van der Hoorn een petitie opstartte om in 2027 een Leimuidertunnel aan te leggen. Op die manier kan het vaarverkeer rustig genieten van het water en kunnen de (vracht)auto’s en bussen ongestoord naar hun eindbestemmingen rijden. Van der Hoorn wijst er in zijn petitie op, dat iedere dag 45.000 voertuigen over deze Leimuiderbrug moeten rijden. “Zelfs als er geen storing is, is de Leimuiderbrug al jaren een enorme hindernis voor het verkeer op de N207. Elke brugopening legt het verkeer aan alle kanten minimaal tien minuten stil. Alleen al in augustus van dit jaar ging de brug tijdens spitstijden gemiddeld vier keer per uur open en waren er twaalf storingen, die langer dan een uur duurden.”

Ruim 1600 mensen steunen het pleidooi richting de provincies Noord- en Zuid-Holland om nu alvast geld te sparen voor een Leimuidertunnel en dat tot die tijd de brugwachter en een vaste storingsmonteur terugkomen. De Provincie Noord-Holland is druk bezig de oorzaak van de storingen te onderzoeken. Bij het gemeentebestuur van Kaag en Braassem lijkt het geduld ook op te raken. In een brief aan de verantwoordelijk Provinciebestuurder Jeroen Olthof uitte het gemeentebestuur haar ‘grote zorgen’.

Voor meer informatie over de petitie: www.leimuidertunnel.nl.