Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 februari 2007

Wethouder Mesman tegenstander doorgaande functie Hobahostraat

Kistemaker (PvdA) pleit voor ontsluitingsweg
Lisse - Dolf Kistemaker, PvdA, probeerde tijdens de commissievergadering Ruimte & Infrastructuur zijn collega-raadsleden te overtuigen een wijziging aan te brengen in het verkeerscirculatieplan 2006 – 2016. Hij heeft nog een lange weg te gaan.

Joep Derksen

Kistemaker brak een lans om de Hobahostraat na afronding van de werkzaamheden een doorgaande functie te geven. ‘Houd de parkeerring zo kort en goed als mogelijk is. Het hoefijzermodel, waarbij het verkeer niet in een aaneengesloten ring kan rijden, zorgt voor verkeersongemakken. De parkeergarage die bij de Hobaho komt zal 500 plaatsen hebben en dit verkeer moet efficiënt verwerkt worden.’

Wethouder Mesman ontraadde dit voorstel: ‘De status van de Hobahostraat in geval van het hoefijzermodel, is geen gebiedsontsluitende weg, maar een verblijfsgebied. De weg is dan wel in beide richtingen bereikbaar, maar het wordt een 30 km zone met een inrichting die daarbij hoort. Op voorhand wordt deze weg niet afgesloten, Maar als er meer verkeer door dat verblijfsgebied komt dan we willen hebben, kunnen we er een knip in doen, zodat het geen doorgaande route is. Eventueel kan het ook eenrichtingsverkeer worden.’

Twee uitgangen

Hij vervolgt: ‘We hebben nog geen besluit genomen of de entree van de parkeergarage alleen aan de kant van de Ruishornlaan komt, of dat er ook een tweede ontsluiting zal zijn, maar gezien de grootte van de parkeergarage zou twee uitgangen beter zijn. Zeker als de Hobaho een verblijfsgebied is. De andere uitgang zou dan eventueel bij het Raadhuisplein komen.’

Kistemaker wilde dat de Hobahostraat een ontsluitingsweg blijft: ‘We hebben de unieke gelegenheid om een verkeersveilige situatie te creëren. Pas de straat zo aan dat deze duurzaam veilig wordt aangepakt. Ik wil voorkomen dat de Hobahostraat volledig afgesloten wordt. De wethouder zegt nu al dat hij ingrijpt wanneer het verkeer van beide kanten gebruik maakt van deze straat. Wees dan verstandig en vergemakkelijk het profiel: zo kun je voorkomen dat we te maken krijgen met een afgesloten Hobahostraat.’

De andere partijen waren ook voorstander van het open houden van de Hobahostraat, maar wilden niet zo ver gaan om ook de 50-km zone vast te houden. In februari zal de gemeenteraad beslissen over de wijze waarop de automobilisten hun weg moeten vinden van de parkeergarage naar huis.