Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 augustus 2007

‘Na de zomer knallen we met diverse nieuwe activiteiten’

Jongerenwerker Saskia Zuyderduyn startklaar

Door Joep Derksen

LISSE – Sinds 14 mei is Saskia Zuyderduyn (24) de nieuwe jongerenwerker bij het JOL (JeugdOpbouwwerk Lisse). Samen met haar collega’s Marjanne Kreft en Roel Lubbers zit ze boordevol plannen om de jeugd (opnieuw) kennis te laten maken met het JOL. Het bevalt haar uitstekend: ‘Ik vind jongeren supercool.’

Een jaar lang was Saskia sociaal cultureel werker in Capelle aan den IJssel. Ze hoorde dat er een jongerenwerker gezocht werd in Lisse, solliciteerde en werd aangenomen. ‘Het klikt goed: het JOL was op zoek naar een nieuw gezicht om samen een herstart te maken voor het JOL. Tot nu toe zijn er niet veel activiteiten geweest: we proberen het JOL zo ongeveer vanaf het nulpunt op te bouwen. Na de zomer knallen we met nieuwe activiteiten zodat we ook nieuwe doelgroepen kunnen bereiken.’

Saskia wil het niet hebben over een inhaalslag: ‘Voor mij werkte er iemand anders en in die tijd werden weinig activiteiten gepland. Ik ben afkomstig uit een grotere organisatie en wil met mijn visie de organisatie professionaliseren. Dat is ook nodig, want de werkmethode hier is al jaren dezelfde en de gemeente wil meer een regierol vervullen. Dat is overigens een goede trend, want zo werkt het in de meeste gemeenten. Ik zag en zie kansen liggen in het imago van het JOL. We hebben ons hoofdkantoor in Magnifiosi en veel mensen kijken hier met veel vooroordelen tegenaan. Ze zeggen dat het er donker is en er alleen maar een bepaald slag volk komt. We willen ons imago verbeteren in samenwerking met de gemeente. Zo zou ik graag zien dat succesvolle projecten worden omgezet in structurele subsidie.’

Saskia is ook ‘ambulant’, wat betekent dat ze de straat op gaat om met de jongeren en tieners te praten: ‘We zijn in dit kader geen overlastbestrijders, maar onderhouden wel contact met de jongeren en kijken waar hun behoeftes liggen. In dat kader organiseren we dit jaar voor het eerst de zomeractiviteiten: een skatespeurtocht, voetbaltoernooi, filmmiddagen, een zeskamp en een akoestisch festival worden in de maanden juli en augustus georganiseerd. Het eerste evenement is het voetbaltoernooi voor 12 – 16 jarigen, dat op 25 juli vanaf 19:00 uur plaatsvindt op het Sportveld Clusiusstraat in de Blinkert. Met dit soort evenementen willen we in contact komen met de Lisser jeugd en zo te weten komen wat hun behoeftes zijn.’ Ze lacht en zegt: ‘Ik vind het zo ontzettend leuk dat ik jongeren veel kan meegeven. Ze zitten midden in hun persoonlijke ontwikkeling en ik kan hen helpen te kijken naar hun kansen en kwaliteiten. Ik vind jongeren supercool en helemaal niet vervelend.’ Voor meer informatie:
zomerjol@gmail.com of: 0252416755.