Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 september 2008

Meer woningen en minder ruimte voor verkeer

NOORDWIJK – Een brede variatie aan keuzes wordt gemaakt in het rapport ‘Ruimtelijke structuurvisie Noordwijk 2030; kiezen voor kwaliteit’. Open zones, nieuwe woningen, in principe geen nieuwe bedrijventerreinen, een evenwichtige spreiding van sportvoorzieningen over Noordwijk en veel nieuwe verkeersmaatregelen.

Ook de plannen voor de Rijn-Gouwe Lijn passeerden de revue. Wethouder Leendert de Lange legde hier dinsdag 2 september over uit: ‘De Northgodreefroute is bij uitstek de weg die geschikt is om ongehinderd snel naar het Wantveld te rijden. De mensen moeten op een heldere en logische manier ergens komen en de aansluiting met de N206 bij de Beeklaan moet een algehele aansluiting worden. De RGL kan een lightrailverbinding worden met spoor en bovenleiding, dat wat ons betreft loopt via de Gooweg naar Northgodreef en eindigt op het Wantveld.’

Wethouder Gerben van Duin sprak over de toekomst van voetbalvereniging SJC: ‘De meer dan 1.800 nieuwe woningen worden bewoond door mensen met kinderen en de accommodaties moeten erop aangepast worden. Rekening houdend met de groei van Noordwijk is het mooi een extra stuk grond achter te houden. Momenteel zijn we bezig met het realiseren van kunstgras bij SJC, maar verdere uitbreiding van SJC op de huidige locatie wordt lastig.’ Het rapport schrijft: ‘Er zijn twee perspectieven voor de invulling van de vier sportlocaties: er komt voor de georganiseerde sport een nieuw sportpark in Nieuw Oost om de groeiende behoefte aan sport door de uitbreiding van woningbouwlocaties op te vangen. Of er wordt eerst ingezet op het zo goed mogelijk accommoderen van de georganiseerde sport op de huidige drie sportparken, waarbij de mogelijkheid van een vierde sportpark achter de hand wordt gehouden, waarop 6 velden voor SJC, een tennishal, tennisbuitenbanen en een derde binnensporthal gerealiseerd kunnen worden.’

In de plannen staat verder: ‘Noordwijk bouwt niet alles dicht, maar houdt duidelijk open zones: niet alleen het middengebied tussen de beide kernen Noordwijk Binnen en Noordwijk aan Zee, maar ook het gebied naar de Duinrand, het gebied tussen Vinkeveld en Noordwijkerduin, het tussengebied bij de Leidsevaart, het open gebied bij de polder Hoogeweg en het overgangsgebied naar de N206.’
‘Noordwijk heeft vijf entrees: aan de Herenweg, Beeklaan, Van Berckelweg, Gooweg en Duinweg. De ruimtelijke en landschappelijke identiteit van elk van deze entrees zal worden verbeterd. Er komen geen nieuwe bedrijventerreinen. Noordwijk kiest voor behoud van bestaande en in ontwikkeling zijnde locaties. Er komt een concentratie van parkeervoorzieningen aan het einde van de toegangswegen naar Noordwijk aan Zee bij het Wantveld en het Pickeplein. De Oude Zeeweg en de Northgodreef gaan fungeren als hoofdontsluiting voor de bereikbaarheid van Noordwijk per auto. De Quarles van Uffordstraat krijgt de functie van centrale route voor openbaar busvervoer.’