Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 maart 2009

“Gedetailleerd schilderen is niet altijd hetzelfde als levendig schilderen”

Simon Balyon schildert Panorama “De Blauwe Tram”

VOORHOUT – Wie geschiedenis in wording wil aanschouwen, kan vanaf woensdag 18 maart terecht bij Panorama TulipLand. Daar werkt kunstschilder Simon Balyon aan het Diorama “De Blauwe Tram”. Waar Leo van den Ende zijn meesterwerk vorig jaar voltooide, na meer dan een decennium schilderen, wil Balyon zijn werk in sneltreinvaart (of beter: sneltramvaart) afronden: “Ik hoop het in twee jaar voor elkaar te krijgen”. In de hele wereld bestaan slechts 36 panorama’s, zodat bij Panorama TulipLand nu welhaast 10% van de wereldvoorraad te bezichtigen is.

Door Joep Derksen

Het grote linnen doek van 30 meter bij 4 meter is professioneel aangespannen met inzet van onder meer Harry Witteman en André van Lier. Afgelopen vrijdag 13 april zette Simon Balyon (broer van André Balyon, schepper van het Panorama Big Sur dat ook te zien is bij Panorama TulipLand, JD) de eerste strepen op het doek. Hij laat weten over zijn werk in wording: “De Blauwe Tram had een speciale route, namelijk de Bollenroute. Het is dan ook dat deel wat ik op doek wil zetten. Op dit werk komt de tram binnen bij Oegstgeest en gaat langs onder meer de verffabriek, het Klinkenbergerviaduct, langs Sassenheim, de Engelkerk, ’t Vierkant, de Lisserbrug, Hillegom, Bennebroek en de Glipperbrug richting Heemstede. De route begint bij het groene kerkje en eindigt bij het blauwe bruggetje en je ziet als het ware het uitzicht vanuit de linkerkant van de tram.”

Balyon (43) vervolgt: “Het heeft me 24 jaar gekost om dit te kunnen maken, maar nu komt alles bij elkaar. Ik heb vroeger al muurschilderingen gedaan en het fenomeen Blauwe Tram kende ik al. Zelf ging ik vroeger ook met de tram naar Panorama Mesdag, wat een van de mooiste, zo niet het mooiste, panorama’s van de wereld is. Ik ben een groot voorstander van de Haagse School. Mij zul je dus niet ieder bloemetje afzonderlijk zien schilderen: gedetailleerd schilderen is niet altijd hetzelfde als levendig schilderen. De kunst is het juist om een kwaststreek neer te zetten die vanuit de verte op een raam lijkt.”

Bruindruk

Om zich voor te bereiden is Balyon regelmatig langs de route heen en weer gereden. Ook heeft hij zich goed ingelezen in welhaast alle boeken die over de Blauwe Tram gaan en hoogstwaarschijnlijk is hij de eerste panoramaschilder die gebruik heeft gemaakt van Google Earth. Op het doek zelf staat nu al een ‘bruindruk’ van wat er uiteindelijk te zien zal zijn. Ook kunnen bezoekers het schaalpanorama (1 : 10) vergelijken met het werk in wording. Balyon laat weten: “Op de voorgrond beeld ik uit wat er in de streek gebeurt. Zo komen er oude auto’s pramen en uitkijktorens voor het panoramisch uitzicht, waar men vroeger gebruik van maakte. Ook is een auto-ongeluk met de blauwe tram te zien. Wat de gebouwen betreft: dat zijn in feite de beeldbepalende gebouwen. Ik ben overigens niet van plan andere gebouwen op het doek te zetten, ook al komt men hier met complete actiegroepen langs”, lacht Balyon. “Maandag 16 maart ben ik met de lucht begonnen en ik wil binnen enkele dagen het complete luchtgedeelte af hebben. De lucht is heel belangrijk, want de kleuren hiervan weerspiegelen op het hele landschap.”

Tijdens het bollenseizoen en wellicht ook daarna is Balyon ‘live’ te zien. Hij is dan op vaste dagen (woensdag, donderdag en vrijdag) aan het werk en wellicht ook op andere dagen in de week. De schilder antwoordt op de vraag of dit zijn levenswerk is: “Dat is een moeilijke vraag. Ik weet niet wat hier nog na komt aan opdrachten. Het is in ieder geval een grote opdracht. Voor alle duidelijkheid: Panorama TulipLand heeft alle rechten op dit werk. En wat het resultaat betreft: leuk wordt het altijd wel, maar de uitdaging is dat mensen zeggen: ‘Wauw, wat fantastisch’!”
Panorama TulipLand is gevestigd aan de Jacoba van Beierenweg 79 in Voorhout. Dit jaar zijn de openingstijden van 18 maart tot en met 1 juni: dagelijks van 10:00 uur tot 17:30 uur. Daarna tot en met augustus: elke dinsdag en zondag van 10:00 tot 17:00 uur. Voor meer informatie: www.tulipland.nl.